Pandemia prin care trecem cu toții ne-a schimbat total stilul de viață. În aceasta perioadă, în anii trecuți, participam la târguri de carte, la concerte.
Acum, asemenea evenimente încă nu pot avea loc, așa cum eram cu toții obișnuiți să se întâmple. Soluții există, însă, iar onlineul joacă un rol important.
În ultimele luni, ne-am putut bucura de spectacole vizionate online, am folosit tehnologia pentru a ne vedea prietenii. elefant.ro a folosit săptămână trecută tehnologia pentru a organiza ceva inedit – un târg de carte exclusiv online – elefantFest.
Pasionații de lectură au putut avea acces la peste 50.000 de titluri în limba română și peste 600.000 în limba engleză, multe noutăți. În plus, au avut loc chiar și lansări de carte, online.
Mai mult de 40 de edituri românești consacrate au participat la târg, fiecare beneficiind de un stand digital.
L-am întrebat pe Adrian Dinu, director comercial – carte la elefant.ro cum a arătat evenimentul, care au fost reacțiile publicului.
Europa FM: Care sunt cele mai căutate categorii atunci când vorbim despre cărți, în acest moment?
Adrian Dinu: Titlurile preferate de cititorii ce cumpără de pe elefant.ro sunt cele de ficțiune și cărțile pentru copii. Urmează în clasament volumele de dezvoltare personală, cele de istorie și biografiile.
Cele mai căutate titluri noi la elefantFest au fost:
- Mircea Cartarescu – Creionul de tâmplărie
- Gabriel Liiceanu – Isus al meu
- Guzel Iahina – Copiii de pe Volga
- Ioana Pârvulescu – prevestirea
- Radu Paraschivescu – Requiem vesel pentru tata
Cele mai vândute volume au fost:
- Alex Michaelides – Pacienta tăcută
- Delia Owens – Acolo unde cântă racii
- Mark Manșon – Arta subtilă a nepăsării
- Michelle Obama – Povestea mea
- Heather Morris – Tatuatorul de la Auschwitz
Europa FM: S-au schimbat gusturile publicului, de la începerea pandemiei, în ceea ce privește consumul de carte?
Adrian Dinu: Gusturile în materie de lectură nu se schimbă atât de repede. Dar, comportamentul de consum s-a schimbat. Cantitatea de carte cumpărată online a fost mult mai mare. Mulți dintre noi am stat acasă în cele doua luni de izolare, am avut timp mai mult pentru a dedica lecturii, unii dintre noi am epuizat propriile biblioteci și am căutat noutăți. La fel au făcut și cititorii elefant.ro. Vânzările au crescut cu 30 – 40%.
Europa FM: De la începutul târgului până acum, cum a reacționat publicul? Cum au decurs lansările online?
Adrian Dinu: Publicul a primit pozitiv ideea organizării acestui târg de carte online, în principal pentru că cititorii au avut acces la el din întreagă țară, nu doar dintr-o anumită localitate, așa cum ar fi fost la un târg tradițional.
Chiar avem un mesaj trimis de la o cititoare din Cluj, foarte recunoscătoare că am organizat acest eveniment pentru că altfel nu ar fi avut cum să participe la târgul care se organiza tradițional în aceasta perioadă la București.
Pentru prima ediție a elefantFest am pregătit aproape 50 de evenimente editoriale, exclusiv online, de la lansări de carte, până la prezentări de volume și mesaje de autor. Am pregătit totodată mult doritele cărți cu autograf, astfel încât cititorii au putut să aleagă din aproape 50 de volume semnate de autorii preferați, fiecare în câteva zeci de exemplare.
Evenimentele online au fost planificate după un calendar foarte strict, astfel încât am avut în fiecare dintre cele 5 zile ale elefantFest între 8 și 11 intervenții din partea autorilor.
Europa FM: Cu toții întâmpinăm dificultăți atunci când ne lovim de tehnologie, iar felul în care trecem peste ele poate duce la situații amuzante. Aveți asemenea exemple de oferit, din timpul evenimentului online?
Adrian Dinu: Cred că dincolo de situațiile pe alocuri amuzante trebuie să privim la ineditul întregii situații. Dacă ne dăm o lună înapoi, am spune că suntem o echipă trăznită care și-a imaginat într-o noapte cum ar fi să mutăm online ideea de târg de carte de primăvară. Imaginați-vă că organizarea elefantFest a început în condițiile sistemului work from home iar coagularea întregii echipe care a lucrat la proiect, interacțiunea cu editorii, dar și cu autorii romani sau străini, care și ei erau acasă, a fost complet inedita. Un efort uriaș, dar și o recompensa uriașa care se vede în reacțiile cititorilor și ale editurilor expozante.
Inedită a fost de la început organizarea unui târg care să aducă cititorilor cât mai mult din aroma unui târg tradițional, de la lansările de carte mult așteptate, la cărțile cu autograf, dialogurile cu autorii. Pentru lansări am făcut înregistrări cu autorii, de la distanță, standurile le-am transformat în spații digitale personalizate unde fiecare raft sau colecție promovată a devenit un buton și o pagină web, am rugat editurile, iar ele autorii să semneze cărțile cu câteva săptămâni înainte pentru a le putea aduce din timp la centrul de distribuție elefant.ro.
Europa FM: Să încercam un exercițiu de imaginație și să ne teleportam un an mai târziu. Cum vedeți piața de carte în Romania atunci?
Adrian Dinu: Este foarte clar că migrarea către online este ireversibilă, nu doar în piața de carte. Totuși, ar fi benefic pentru întreaga piață ca și canalele offline să își revină la parametrii de dinainte de pandemie.
Dacă rămânem la industria de carte și ne teleportam peste un an, vedem că o parte dintre evenimentele editoriale sunt organizate doar online, altele au luat o formă hibridă pentru că sunt organizate offline și sunt difuzate online pentru cititorii din restul tarii.
Vedem totodată că editurile se concentrează tot mai mult pe eBooks și audiobooks și și-au reinventat strategiile de promovare a cărților și autorilor din portofoliu. Cam așa ar arata anul următor, privit din acest moment.