Confidenţialitate

Antreprenoriatul din România la o lună de e-factura. Care au fost principalele provocări. Evaluarea sistemului la România în Direct | VIDEO

De mai bine de o lună, în România, a pornit sistemul e-factura. În primele zile, utilizatorii au raportat dificultăți la înscrierea în sistem. Iar unii au pus la îndoială utilitatea sistemului. România în Direct vă invită la o evaluare a sistemului e-factură după prima sa etapă. Tiberiu Moise, Directorul General Adjunct IMM și MIC Corporate și Valeriu Filip, Fondatorul F-Go, a fost invitatul lui Cătălin Striblea la Europa FM.

Care este primul sentiment la o lună de e-factura?

Cătălin Striblea: Am ales să venim la STUP – o comunitate a antreprenorilor, a oamenilor de afaceri mici și mijlocii, oamenilor care vor să facă mai bine pe picioarele lor în țara aceasta. Așa ar fi cea mai simplă definiție.

Un loc în care sunt ajutați. O inițiativă a Băncii Transilvania care a construit acest spațiu pentru ei STUP-ul este în București. Poți să vii aici cu afacerea ta și vei fi ajutat, sfătuit, vei primi servicii de la cap la coadă. Ți se livrează o legătură cu administrația la cheie. Acesta este scopul. Și am doi invitați: amândoi specialiști în ceea ce vom vorbi azi.

Tiberiu Moise, care este Directorul General Adjunct IMM și MIC Corporate. Bine ați venit la România în Direct! De 20 de ani în Banca Transilvania, pasionat și mai ales preocupat de ceea ce li se poate întâmpla afacerilor mici și mai mult decât banking.

Valeriu Filip: Fondatorul F-Go, cel care pune la dispoziție Băncii Transilvania o platformă prin care ai putea trimite și e-factură mai ușor către stat sau către partenerii tăi, dar primești și o sumedenie de alte servicii. Valeriu lucrează în companii de software și a creat companii de software – la rândul lui este antreprenor de 20 și ceva încoace. Este școlit și în România și în străinătate.

Cu ei doi facem ghidajul azi.

„Am văzut o sumedenie de probleme și o sumedenie de provocări pe care trebuie să le gestionăm mai bine la nivel de infrastructură”

Tiberiu Moisa: „Sentimentele după primele săptămâni de e-factura este că am fost martorii unui val. Unui val în care foarte mulți oameni au încercat pentru prima oară să facă acești pași. Am văzut o sumedenie de probleme și o sumedenie de provocări pe care trebuie să le gestionăm mai bine la nivel de infrastructură. Într-un fel îmi aduce aminte de ceea ce s-a întâmplat în pandemie în momentele în care sistemele medicale și spitalele au fost asaltate brusc de un număr foarte mare de oameni”.

Tiberiu Moisa: „Eu într-o lună am văzut și foarte multă adaptare, față de ceea ce s-a întâmplat în primele săptămâni din ianuarie, față de ce vedem acum”

„Noi putem să livrăm – mă refer acum la modul general la noi, infrastructura de business a României ca și cum am fi și noi în aceeași echipă și în aceeași barcă cu cei care au implementat sistemul. Ideea este că atunci când foarte mulți oameni, deodată, încearcă să acceseze un serviciu.

Dacă acest serviciu nu se pregătește pentru intensitatea unui astfel de moment apar numeroase provocări și întreruperi. Și cred că asta am văzut. Însă, în același timp eu într-o lună am văzut și foarte multă adaptare, față de ceea ce s-a întâmplat în primele săptămâni din ianuarie, față de ce vedem acum. Impresia este că valul s-a mai domolit.

Tipul de provocare s-a schimbat de la cum să mă înregistrez în SPV întrebarea este acum Cum să utilizez acest serviciu odată ce m-am înregistrat. Deci, are loc o evoluție, dar în continuare credem că pentru majoritatea firmelor implicate încă procesul acesta rămâne necunoscut”, a spus Tiberiu Moisa.

Valeriu Filip: „Nu știu câți realizează, dar e-factura nu a început la 1 ianuarie, ci în octombrie 2022”

Cătălin Striblea: Tiberiu Moise este banca, Valeriu Filip este aplicația, să spunem așa. Omul care lucrează la șuruburile care ar putea să trimită factura în e-factură sau în SPV. Constatările specialistului în domeniu care sunt, după o lună de zile?

Valeriu Filip, Fondatorul F-Go: „Sunt milioane de șuruburi în primul rând. Nu știu cine le vede, cine realizează asta. Apropo de impactul e-factura, 1 ianuarie a reprezentat un șoc pentru majoritatea antreprenorilor și a reprezentat un șoc și pentru noi. Cred că șocul este de natură pozitivă, totuși.

În ciuda a ceea ce ne plângem toți, pe ici pe colo sau cu prietenii, sistemul aparent funcționează și cu excepția faptului că ne-am trezit în al 12-lea ceas antreprenori, platforme, cum este și F-Go sau bănci care oferă servicii conexe, în afară de acest aspect credem că din punct de vedere tehnic lucrurile erau destul de așezate. Nu știu câți realizează, dar e-factura nu a început la 1 ianuarie, ci în octombrie 2022”.

Valeriu Filip: „Atunci a fost lansat sistemul cu obligativitatea transmiterii facturilor în relația Business-To-Government”

Cătălin Striblea: Adică cum?

Valeriu Filip, Fondatorul F-Go: „Atunci a fost lansat sistemul cu obligativitatea transmiterii facturilor în relația Business-To-Government și a facturilor care sunt emise pentru clienții care se duc în vacanță și achită cu tichete de vacanță. Deci, produsele cu risc, produsele achiziționate de instituții ale statului au fost obligatoriu a fi depuse în e-factura încă din decembrie 2022.

De asta spun că nu a fost chiar un început la 1 ianuarie, dar în realitate a fost un val uriaș de antreprenori care acum s-au trezit, odată cu noi cu toate serviciile și cu ANAF, de așa natură încât să accepte de zeci de ori mai multe facturi decât o făcuseră până atunci”.

Care a fost principalul lucru de care s-au lovit oamenii? Cel care a durut cel mai tare și voi l-ați recepționat ca specialiști?

Valeriu Filip, Fondatorul F-Go: „Sunt sute de spețe. Dacă ar fi să izolez una, care este importantă, este procesul incredibil de anevoios cu care statul ne-a obișnuit pentru a ne înregistra în SPV. Legislația este de așa natură și normele de aderare în SPV sunt atât de complicate încât ai nevoie de aproximativ două săptămâni. Din momentul în care te hotărăști că acum vreau să urc facturi în e-factura: ai nevoie să dai comandă de semnătură electronică, ai nevoie să ți-o autorizezi ție însuți – după ce vine, după câteva zile – în raport cu furnizorul de semnătură electronică.

Ai nevoie ca aceste documente împreună, cu toate documentele firmei să le faci copii, să le semnezi iar electronic cu acea semnătură, să mai depui ceva declarații în SPV. Ai nevoie să aștepți cu răbdare câteva zile până când cererile tale în SPV sunt aprobate și după ce primești mail că sunt aprobate, mai ai nevoie de câteva zile ca să nu-ți apară celebra eroare Nu ai drept pentru acest CUI să depui e-facturi”.

Urmărește aici întreaga emisiune „România în Direct”

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Marcel Boloș, despre e-Factura: Nu înțeleg cum pentru unii este o dificultate. e-Factura nu are niciun fel de problemă. Ne vom întâlni cu CECCAR pentru a lămuri | VIDEO