Confidenţialitate

Dosarul privind dispariția contractului Bechtel, clasat după ce faptele s-au prescris

Procurorii de la Parchetul Judecătoriei Sectorului 5 au clasat dosarul privind dispariţia contractului încheiat în 2003 cu compania Bechtel pentru Autostrada Transilvaniei.

Faptele cercetate, distrugere, abuz și neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate, s-au prescris, au declarat oficiali ai parchetului pentru News.ro.

Fostul ministru al Marilor Proiecte, Dan Șova, a fost cel care a sesizat procurorii în acest caz. Se întâmpla în august 2013.

Plângerea a fost depusă iniţial la Direcţia Naţională Anticorupţie.

DNA a stabilit atunci că nu este în competenţa sa să verifice aceste aspecte şi a trimis dosarul la Parchetul Judecătoriei Sectorului 5, care a închis dosarul după doi ani, pentru că faptele s-au prescris.

În august 2013, Dan Șova declara că le-a dat procurorilor toată corespondenţa Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine cu celelalte autorităţi privind situaţia contractului încheiat în 2003 cu compania Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş.

Fostul ministru spune că documentul original ar fi trebuit să fie găsit la serviciul de documente special.

De asemenea, Dan Șova a precizat atunci că instituţia pe care o conduce s-a ocupat doar de rezilierea contractului, iar în acest context a fost desecretizat contractul din 2006, respectiv varianta consolidată, adiţionalele şi protocoalele.

Înainte ca Dan Șova să sesizeze DNA, un alt fost ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, l-a acuzat pe Dan Șova că, de fapt, el ar fi ascuns contractul original cu Bechtel semnat în 2003, atunci când premier era Adrian Năstase. Anca Boagiu a depus ulterior o plângere penală la Parchetul General.

Dan Şova mai spunea atunci că nu a fost desecretizat contractul cu Bechtel, pentru că varianta originală nu a fost găsită la Ministerul Transporturilor. În replică, Anca Boagiu a declarat că documentul se află la etajul 2, camera 58.

Compania Bechtel trebuia să termine Autostrada Brașov – Borș în 2012. Proiectul a început în 2004.

 

Contractul a fost încheiat iniţial pentru suma de 2,2 miliarde de euro, dar, ulterior, a fost modificat de mai multe ori, în defavoarea statului român.

 

Atunci când a fost reziliat, americanii au încasat de la statul român 1,2 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri de autostradă realizați, adică  12,5 la sută din lungimea totală a autostrăzii.