Pandemia ne-a afectat puternic pe fiecare dintre noi, iar efectele au fost resimțite chiar și în viața profesională, atât de angajați, cât și de angajatori. Dar dincolo de schimbările pe care le-am trăit în contextul pandemiei COVID-19, dincolo de noua normalitate a pieței muncii, la care ne aliniem în prezent, unii dintre angajați nu se mai simt motivați la locul de muncă, invocând o problemă în dreptul managerilor. Doru Dima, expert în Psihologia Muncii și specialist Resurse Umane, a fost invitatul Adrianei Nedelea în emisiunea Piața Victoriei, la Europa FM, unde a explicat că aptitudinile manageriale în România „sunt foarte jos”.
Doru Dima: 80% dintre managerii noștri și-au atins nivelul de incompetență pentru că au învățat exclusiv prin a-i copia pe alții
„86% dintre angajații din România își caută job azi. Oare de ce? Sunt sloganuri vechi, cum că fiecare manager își atinge nivelul lui de incompetență. Eu cred că 80% dintre managerii noștri și-au cam atins nivelul de incompetență pentru că au învățat exclusiv prin a-i copia pe alții”, a explicat Doru Dima la Europa FM.
Doru Dima: Trei mari probleme au aproape toate organizațiile – Managerii nu știu să motiveze, să delege și să-și sprijine subordonații în procesul de dezvoltare personală
Specialistul în Resurse Umane a subliniat că, în urma studiilor și a evaluărilor derulate de-a lungul unui an, au fost observate trei probleme principale pe care le au managerii de azi, iar aceste trei probleme se regăsesc în aproape toate organizațiile analizate.
„Ne uităm pe evaluările pe care le facem noi: din cele online sunt sute de mii – zeci de mii în România și sute de mii la nivel global – iar pe simulare de business, facem câteva sute, o mie și ceva pe an. Și vedem, din ce în ce mai mult, trei probleme principale, majore, care se replică aproape în fiecare organizație:
- Managerii nu știu să motiveze;
- Managerii nu știu să delege;
- Managerii nu știu să-i sprijine pe subordonații lor să se dezvolte personal”, a spus Doru Dima la Europa FM.
„Ceea ce, împreună, reprezintă o demobilizare totală a forței de muncă atunci când vrei să faci ceva sau atunci când vrei să construiești ceva”, a adăugat expertul în psihologia muncii.
Doru Dima: 20% din munca managerilor ar trebui să fie concentrată pe dezvoltarea subordonaților
„Managerii trebuie să schimbe felul de a se manifesta. 20% din munca lor să fie concentrată pe dezvoltarea subordonaților, iar HR-ul să devină un fel de suport pentru acești manageri. Deci managerul să fie un fel de – nu specialist în HR – dar să poată să știe să controleze, să ajute, să sprijine pe cei cu care lucrează direct, pentru că nu sunt mulți aceștia”, a explicat Doru Dima la Europa FM.
„Am avut tot felul de contre de acest gen: <<Dar, ce, ăsta nu-i jobul meu, să-și facă HR-ul treaba.>> Stai puțin că nu-i chiar așa. HR-ul trebui să-ți pună la dispoziție metodologiile care să te sprijine pe tine să faci lucrurile acestea și în felul acesta să accelerezi partea de engagement, partea de reziliență organizațională”, a adăugat Doru Dima.
Doru Dima: Un individ își alege un job în funcție de ceea ce aude de la angajații pe care îi are organizația respectivă – Într-o proporție de peste 75%
„Pentru că organizațiile se plâng că nu au oamenii, după aceea se plâng că le pleacă, după aceea se plâng că nu-și găsesc. Normal, pentru că atunci când o organizație vrea să atragă oameni, degeaba dă anunțuri prin presă și spune ce frumos e acolo. Nu așa se informează oamenii și încă foarte multe organizații nu au aflat. Oamenii se informează de la angajații companiilor. Dacă aceștia sunt mulțumiți, dacă aceștia sunt respectați în organizație, sunt motivați, sunt ajutați să-și rezolve problemele, sunt înțeleși în ceea ce înseamnă competențele pe care le au și cum pot să lucreze mai bine în organizație, atunci aceștia vor vorbi mai bine, mai frumos, și vor atrage alți oameni.
Acestea nu sunt convingerile mele neapărat, cu toate că sunt, dar sunt studiile pe care noi le-am făcut de foarte multe ori și în care am scos în evidență faptul că un individ își alege un job în funcție de ceea ce aude de la angajații pe care îi are organizația respectivă – într-o proporție de peste 75%. Sau, cu alte cuvinte, pentru departamentele de recrutare, cam 75% din bani îi aruncați pe geam atunci când vă orientați cu promovarea altundeva decât înspre propria organizație”, a spus Doru Dima.
Citește și: Pierderi de aproximativ 2.000 de miliarde de dolari în 2021 pentru turismul mondial, din cauza pandemiei