În contextul în care se apropie o nouă perioadă de cumpărături intense, Ziua Îndrăgostiților și Dragobete, Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, face o serie de recomandări, într-un amplu mesaj publicat pe contul său de Facebook.
“Se apropie Valentine’s Day, ziua îndrăgostiţilor, o sărbătoare modernă a iubirii tot mai populară şi în România, în care există tradiţia schimbului de cadouri între iubiţi. Cu această ocazie se dăruiesc flori, ciocolată şi bomboane din ciocolată, bijuterii, produse cosmetice sau alte cadouri romantice. Pentru a oferi un cadou util şi plăcut celor dragi, sfătuiesc consumatorii să ţină cont de următoarele recomandări: la cumpărarea diverselor sortimente de bomboane şi ciocolată, care să nu le afecteze sănătatea, să aibă în vedere faptul că achiziţionarea acestor produse se face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic. Înainte de cumpărare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător”, a transmis, marţi, pe Facebook, Paul Anghel.
La finalul anului trecut, tot pe Facebook, șeful ANPC făcea o serie de recomandări celor care vor să cumpere cosmetice:
”La achizitionarea produselor cosmetice, trebuie sa fiti atenti la o serie de detalii care vă certifica faptul ca produsele cumparate sunt de calitatea dorita, nu sunt periculoase pentru sanatate, iar informarea/etichetarea lor respecta intocmai prevederile legale in vigoare.
In acest sens trebuie sa aveți in vedere urmatoarele:
– sa achizitionati cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se
elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care veti avea neaparat nevoie in caz de reclamatie. In plus, atentionez asupra faptului ca produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
– sa fiți atenți la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranta din filiere paralele ;
– sa verificati daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului. Sunt sanse
mari ca un produs zis “de lux”, ambalat intr-o cutie de carton/plastic banala, sa fie de fapt o contrafacere;
– sa examinati cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o
contrafacere;
– sa cititi cu atentie eticheta si sa tineti cont de orice avertisment pentru evitarea
unor probleme ulterioare de sanatate.
De asemenea, trebuie sa stiti ca:
– unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea
unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
– pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea
producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
– majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate
precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
– anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au
inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12, 24 luni de ex.);
– sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si
atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)”.