Conform cifrelor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC, valoarea totală a retail-ului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde EUR în 2014 la peste 1,4 miliarde EUR în 2015.
Cifra face referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, rezervări hoteliere sau de vacanțe și călătorii, bilete la spectacole etc.
Potrivit ultimelor date disponibile, România are în prezent aprox. 19,8 milioane de locuitori din care 13 milioane au vârsta cuprinsă între 16 și 55 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de Internet, comparativ cu decembrie 2014 când numărul internauților era de aprox. 10 milioane.
Astfel, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 49,76% la sfârșitul anului 2014 la aprox. 56% la finele anului 2015.
Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au făcut cumpărături online vreodată. Majoritatea preferă să folosească încă desktop-ul atunci când cumpără online, dar Mobile-ul a crescut spectaculos în 2015, iar trend-ul se amplifică în decursul acestui an.
Astfel, în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile.
1,4 milioane de români au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aprox. 850.000 prin intermediul unei aplicații mobile. În prezent, rata de penetrare Mobile în România este de peste 100%, existând mai multe sim-uri active decât populația țării.
Rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone a cunoscut o ascensiune fulminantă în ultimii 4 ani. Dacă în România anului 2012 existau aprox. 2,5 milioane de smartphones, în prezent numărul acestora depășește 10 milioane, indicând o rată de penetrare de peste 50%.
Un cumpărător online face, în medie, 8,2 achiziții pe an – în ușoară creștere față de anul 2014 când media era de 8,1 și față de anul 2013 când cifra era de 7,9 achiziții/an. În schimb, cumpărătorii online români preferă în continuare și într-o majoritate covârșitoare de aprox. 90%, să plătească ramburs (în numerar, la livrarea produselor). Deși procentele au mai crescut ușor, doar 6-7% sunt plăți online prin card și 3-4% plăți prin alte metode decât numerar sau card, cum ar fi: online banking, micro-plăți prin sms etc.
Totuși, potrivit oficialilor Visa, numărul de tranzacții online plătite prin carduri Visa la magazinele online a crescut cu 20-25% în 2015 față de 2014. Tot cifrele Visa arată că românii cheltuiesc mai mult la magazinele online din străinătate decât la cele autohtone, valoarea medie a unei tranzacții fiind de 58 EUR în cazul magazinelor de peste hotare și de 40 EUR în cazul magazinelor online din România.
Numărul magazinelor online care înregistrează activitate comercială constantă a rămas în 2015 la același nivel cu anul 2014, respectiv aprox. 5.000 de magazine online. Potrivit cercetărilor GPeC există, însă, peste 20.000 de website-uri pe domeniu .ro care au funcție de „adaugă în coș”, așadar teoretic numărul de website-uri de comerț electronic este semnificativ mai mare. Practic, doar cele 5.000 din acestea (cele la care ne raportam mai sus) generează trafic suficient de important și constant în timp, în așa fel încât să poată fi luate în calcul.
Se estimează că din cele 5.000 de magazine online active în peisajul e-commerce românesc, aprox. 200 sunt afaceri medii și mari, adică depășesc cel puțin pragul de 1 Milion EUR cifră de afaceri anuală.
Din totalul de 5.000 de magazine, 1.374 sunt înrolate în standardul de securitate 3D Secure, comparativ cu 1.173 la finele anului 2014.
În România există, în prezent, aprox. 14,5 milioane de carduri înrolate în sistemul 3D Secure, dar din acestea doar 1.329.919 sunt activate în sistem, adică sunt folosite efectiv în tranzacționarea online.
Din punct de vedere al plăților online prin card, volumul total înregistrat în 2015 depășește cu mult bilanțul pe 2014, respectiv: 514 milioane EUR au fost generate de plăți online prin card în 2015 (e-tail, dar și servicii, travel, plăți utilități etc.), comparativ cu 337 milioane EUR înregistrate în 2014. Din cele 514 milioane EUR, RomCard a generat un volum de 394 milioane EUR, iar procesatorul mobilPay un volum de aprox. 120 milioane EUR – ambele companii înregistrând creșteri semnificative în 2015 față de 2014.
Făcând abstracție de modalitatea de plată preferată, principalele categorii de produse vândute în 2015 au fost, în această ordine: produsele din gama Electro-IT (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion și subsidiare (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).
Din punct de vedere al valorii coșului mediu, segmentul Electro IT a înregistrat o scădere în 2015 comparativ cu 2014, de la 800 RON în 2014 la aprox. 680 RON în 2015, dar numărul de tranzacții a crescut. Produsele destinate copiilor au rămas pe o linie similară atât în 2014, cât și în 2015, valoarea medie a unei tranzacții fiind de aprox. 210 RON.
Creșteri ale valorii coșului mediu au înregistrat produsele din gama Fashion de la 160 RON în 2014 la 180 RON în 2015, precum și produsele din categoria Home & Deco de la 180 RON în 2014 la 220 RON în 2015, românii cheltuind mai mult pe aceste categorii.
Doar în ziua de Black Friday 2015 s-au vîndut online produse în valoare totală de aprox. 100 milioane EUR, înregistrându-se o creștere considerabilă față de Black Friday 2014, când valoarea era situată la aprox. 75 milioane EUR.
Fără a putea fi punctat un motiv anume, statisticile provenite de la principalii jucători precum și de la rețelele de afiliere arată că românii cumpără online cel mai mult în zilele de miercuri și joi ale fiecărei săptămâni.
Principalele beneficii și servicii pe care românii și le doresc de la magazinele online sunt, pe rând: transport gratuit, promoții și reduceri de preț, costul transportului în cazul returului să fie suportat tot de magazinul online (chiar dacă legislația în vigoare prevede că intră în sarcina cumpărătorului), iar livrarea produselor achiziționate să fie făcută cât mai repede.
“Piața românească de e-commerce continuă să crească de la un an la altul, iar cifrele tocmai publicate demonstrează acest lucru. Nu cred că greșesc când zic că industria de e-commerce este printre puținele din România post ‘89 care urmează – fără opreliști – o curbă ascendentă”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
În privința tendințelor și a așteptărilor consumatorilor de la magazinele online, Andrei Radu punctează:
“Trăim în secolul vitezei, deci clientul vrea ca totul să se întâmple cât mai repede, dacă se poate ieri și nu azi. Magazinele online și companiile de curierat trebuie să fie neapărat pregătite pentru a răspunde acestei nevoi.
Apoi se conturează un shift foarte important în piață: dacă până de curând prețul produselor era factorul decisiv în decizia de cumpărare, acum prețul cel mai mic nu înseamnă totul – cumpărătorii încep să se orienteze către calitatea serviciilor și către serviciile post-vânzare, către timpul de răspuns rapid din partea comerciantului și – chiar dacă este covârșitor încă în decizia de cumpărare – prețul nu mai înseamnă hotarul peste care nu se trece. Calitatea serviciilor devine din ce în ce mai importantă.
Deloc în ultimul rând, magazinele online trebuie să fie în pas cu tehnologia și mă refer aici la optimizarea site-urilor pentru dispozitivele mobile. Mobile Commerce-ul a devenit deja prezentul și nu un trend de viitor, iar magazinele trebuie să înțeleagă acest lucru.”
INFOGRAFIC: GPeC