Dragoș Stanca, expert media și inițiator Ethical Media Alliance – o inițiativă non-profit care militează pentru proiecte jurnalistice care pun în prim plan interesul public – a fost invitatul Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea „Piața Victoriei” la Europa FM. Dragoș Stanca a explicat la Europa FM, cu câteva zile înainte de alegerile prezidențiale 2024, cum ne putem informa mai bine și cum putem să deosebim informația adevărată, produsă de jurnaliști, față de informația care este produsul unui business media comercial.
Dragoș Stanca: „Există mai multe modele de business media”
Mădălina Dobrovolschi: Cum poate un cetățean să mai fie informat corect și să aibă acces la adevăr, la informația reală?
Dragoș Stanca: „În primul și în primul rând, prin autoeducare și informarea corectă vizavi de instituțiile media care sunt corecte și care adresează interesul public, nu care au alt tip de interes. Există mai multe modele de business media. Există modelul comercial pur, care practic ia bani de oriunde și doar distribuie diverse informații publicitare, de divertisment și așa mai departe.
Dar există și această bucată foarte importantă care înseamnă informația de interes public, adică informații care ne afectează pe noi ca cetățeni. Ce noi legi s-au adoptat, ce bani sunt cheltuiți, bani publici și așa mai departe. Acest tip de conținut se numește jurnalism, făcut corect și verificat din cât mai multe surse independente”.
Dragoș Stanca: „Din nefericire, trebuie să ne educăm și să învățăm să deosebim jurnaliștii și instituțiile media care adresează această problemă corect de cei care sunt doar lucrători în industria media”
Dragoș Stanca: „Cred că e o discuție importantă la nivelul societății. O dată ce nu respecți anumite principii clare. De exemplu, să marchezi de fiecare dată un material publicitar, fie că e vorba de publicitate electorală sau comercială, să ai un cod deontologic publicat pe site-ul ziarului, televiziunii, radio-ului, în care să spui exact care-i procesul editorial, unde se pot depune drepturile la replică și așa mai departe, mă rog, sunt multe tehnicalități, prin care putem să deosebim una de alta”.
Dragoș Stanca, despre cum deosebim jurnalismul corect de lucrătorii în industria media
Dragoș Stanca: „Bun. Acum intervine problema cine ne învață cum să facem asta. Inițiative precum Ethical Media Alliance și mulți alți colegi din zona non-profit, Centru pentru Jurnalism Independent, Expert Forum și multe alte organizații încearcă să facă asta și fac eforturi să facă asta. Din păcate, cu toții nu sunt încă suficient de bine finanțați să se lupte cu Goliat”.
Sursa foto: Shutterstock