La un total de 124.000 de candidați la Evaluarea Națională, ceva mai mult de 12.000 de note au crescut în urma contestațiilor, iar 6.000 au scăzut. La nivel național, rezultă un raport de 2 la 1. Simplificând, pentru fiecare două note care au crescut după contestații, una a scăzut.
Dar un părinte care locuiește în București a observat ceva foarte interesant: în Capitală, raportul este de 20 la 1 în cazul celor care, și înainte de contestație, aveau medii peste 9. Așadar, la fiecare 20 de note care au crescut în urma contestațiilor, a scăzut una singură.
E un fenomen cel puțin interesant și ar putea avea legătură cu faptul că anul trecut, la secțiile de top ale unor licee din București, s-a intrat cu 9.90.
Sigur, dacă un elev nu intră chiar la liceul pe care și l-a dorit nu e neapărat un capăt de țară. Dar faptul că atât de multe note au crescut după contestații, le ridică semne de întrebare celor care au avut încredere în obiectivitatea evaluării și nu au cerut o reevaluare.
Ascultați un reportaj de Victor Marin.
Lucian Moldovan este tatăl unui absolvent de clasa a 8-a și primele rezultate la Evaluarea Națională au fost un motiv de sărbătoare. După soluționarea contestațiilor, și-a mai pierdut din entuziasm,
Lucian Moldovan: – A luat 9.70 la matematică și 9.40 la română.
Reporter: – La ce liceu ar vrea să dea?
Lucian Moldovan: – La Tudor Vianu, vrea să facă mate-info. A doua opțiune e Mihai Viteazu.
Reporter: – Și date fiind notele pe care le-a luat, credeți că are șanse să intre?
Lucian Moldovan: – Lucrurile s-au schimbat în urma contestațiilor. Care din punctul meu de vedere, scot la iveală un lucru cel puțin curios.
În trecut, Lucian Moldovan a fost și profesor de română și a corectat lucrări de capacitate și bacalaureat. După ce s-au afișat rezultatele finale din acest an, contrariat, s-a uitat cu atenție la notele celor care s-au clasat peste fiul lui.
Lucian Moldovan: – Am făcut o scurtă analiză care arată așa: în primele 900 de medii, există 90 de contestații. Dintre aceste 90 de contestații, 86 de note sunt mărite.
Reporter: – În București, la medii de peste 9, șansele ca să îți crească media (care și așa e mare) dacă depui contestație, sunt de 20 la 1.
Lucian Moldovan: – Nu vorbim despre șanse. Asta este realitatea.
La nivel național, în urma contestațiilor, au fost modificate peste 18.000 de medii. Ceva mai mult de 12.000 au crescut, restul au scăzut. Așadar, un raport de 2 la 1 în favoarea elevilor cărora le-au crescut notele. Așa cum spunea Lucian Moldovan, raportul este de 20 la 1 în cazul elevilor bucureșteni care, înainte de contestație, aveau oricum peste 9. Nici fiica Gianinei Georgescu, purtător de cuvânt la Inspectoratul Școlar București, s-ar putea să nu intre la liceul pe care și-l dorește. Tot din cauza numărului mare de note care au crescut după contestații.
Gianina Georgescu: – A luat 9.30 la matematică și 9.75 la română.
Reporter: – După contestații, fiica dumneavoastră ar putea pierde in loc pe care și l-a dorit?
Gianina Georgescu:– Da! Sperăm că va ajunge acolo unde își dorește. Dar cât timp nu am intrat în perioada de completare, dinte 16 și 20 iulie, așteptăm cu emoții. Sfatul meu pentru părinți este să nu se raporteze la mediile de anul trecut, pentru că notele sunt mai mici decât anul trecut.
În traducere liberă, dacă la secțiile unor licee de top din București s-a intrat anul trecut cu medii de peste 9.90, anul acesta s-ar putea intra și cu 9.70. Teoretic. Am vorbit până acum despre elevi care aveau oricum note mari, indiferent de rezultatul contestațiilor. Dar au fost și situații în care, înainte de recorectare, notele erau cu 3 sau 4 puncte mai mici. O astfel de diferență în minus chiar poate sabota viitorul unui tânăr. Și e de presupus că numărul lucrărilor corectate în dorulul lelii ar fi mult mai mare, spune Mihai Peticilă, de la Edu Pedu.
Mihai Peticilă: – 90 la sută dintre lucrări nu sunt contestate. Miza e uriașă pentru un elev de 14 ani, pentru că media asta contează în proporție de 80 la sută la admiterea la liceu. Ai o listă întreagă de licee și diferența de o sutime, sau de 10 sutimi, te poate scoate din joc. Și să te trimită la un alt liceu pe care, da, l-ai pus pe listă, dar l-ai pus doar așa, să fie.
Nu am reușit să aflăm de la Ministerul Educației ce se întâmplă cu profesorii care, de pildă, notează în primă fază o lucrare cu 7. Ca apoi, alți profesori, cei de la contestații, să o noteze cu 9. Evident, cel puțin una dintre evaluări este greșită și probleme de acest fel au fost semnalate an de an. Dar până la urmă, de ce nu ar fi o lecție și felul în care se desfășoară Evaluarea Națională? O lecție amară, că multe altele ce vor urma…
Lucian Moldovan: – Este foarte greu să-i păstrezi viu respectul unui copil de 15 ani pentru școală și profesori. Chiar profesorii sunt cei care l-au dezavantajat. Pentru că asta s-a întâmplat. Este o inechitate. Este o nedreptate. Copiii acționează mult mai virulent în fața nedreptății față de cum acționăm noi, adulții, pe care România i-a învățat cu toate aceste nedreptăți.