În ultimul an, aproape 7 mii de mașini abandonate au dispărut de pe străzile din București. Ceva mai puțin de jumătate au fost ridicate de pe domeniul public de către autorități.
În urma somațiilor primite, restul rablelor au fost mutate chiar de către proprietarii lor și duse, de cele mai multe ori, la fier vechi. Desigur, cei care și-au permis le-au dat ca avans în Programul Rabla.
Surse din Primăria Generală estimează că pe străzile din București ar mai fi rămas, însa, cel puțin alte 10 mii de mașini abandonate, care ocupă inutil locuri de parcare.
Victor Marin a însoțit o echipă de la Primăria Sector 6 la o acțiune de ridicare a mașinilor abandonate.
– Hai, vă rog, sigilați mașina! Ionuț, Alex, faceți poze stânga-dreapta! Portierele să fie închise, portbagajul, la fel…
Conform legii, mașină abandonată este cea care se află pe domeniul public de cel puțin 6 luni și nu are RCA și ITP valabile. Cele mai multe sunt rable în toată regula și nu mai au cum să plece de pe loc. Cu atât mai puțin să treacă de inspecția tehnică.
În Sectorul 6 al Capitalei, în fiecare zi sunt ridicate câte 3 sau 4 astfel de mașini. Îl ascultăm pe Laurențiu Cira, de la Poliția Locală.
Laurențiu Cira: – Suntem pe Calea Giulești. Ridicăm niște autoturisme abandonate, cu somații trimise, afișate, proprietarii au luat la cunoștință.
Reporter: – Să le spunem oamenilor că avem în față o Dacie de cel puțin 30 de ani. E mâncată de rugină și sub ea, stratul de mizerie are cam o palmă, așa. Cineva i-a lipit un afiș cu „cumpăr rable”, dar proprietarul n-a apelat la varianta aceasta. Numărul de înmatriculare se vede cu greu. E mâncat de rugină și acoperit de praf. Nu pare că a mai fost mișcată aici de mult timp. În prima bandă e parcată.
Laurențiu Cira: – Da, în prima bandă, chiar în fața blocului.
Reporter: – În momentul acesta, colegii dumneavoastră au pus niște cabluri de roți și o vor ridica. Deci, vorbim una peste alta despre mașini parcate mai mult sau mai puțin regulamentar, pe domeniul public. Nu vorbim de parcarea de reședință, ci de locuri în care poți să îți lași mașina gratuit și în principiu, legal. Ia uitați ce curge rugina din ea când o ridică…
Laurențiu Cira: – Da. Îi vom chema pe cei de la Salubritate să facă curat.
Dacia respectivă nu mai avea ITP din 2012 și e de presupus că tot de atunci nu a mai fost mișcată. La vreo 30 de metri mai la dreapta, se afla altă epava – o rulotă.
Întâmplător sau nu, îi aparținea aceluiași proprietar. De fapt, rulota era un fel de spațiu de depozitare cu roți, aflat pe prima bandă. Îl ascultăm pe Valentin Stan, de la Administrația Domeniului Public Sector 6.
Reporter: – Dar oameni cum reacționează când le ridicați mașinile? Acum nu au fost probleme, dar nah…
Valentin Stan: – Sunt cazuri și cazuri. Uneori, oamenii au fost violenți. Dar în general, au înțeles. Au fost și cazuri în care în rulote sau microbuze abandonate am găsit oamenii ai străzii. Erau, de fapt, adăposturi. Erau focare de infecție la ce mizerie era acolo…
Reporter: – Și cu oamenii respectivi ce s-a întâmplat?
Valentin Stan: – Am sunat la Protecția Copilului, care i-a preluat. Tot ce am dat noi către dânșii s-a finalizat cu succes.
În timp ce echipa Primăriei lucra de zor, un domn a venit să pună câteva întrebări.
– Până o ducem la REMAT, o mai găsește pe Preciziei 24.
– Am înțeles. – Acolo avem parcul și le găsește pe amândouă, dacă vrea să le recupereze
– Fiți amabil, mașina vă aparține?
– Nu. E mașina unui prieten și m-a rugat dacă poate să o ridice el la ora 12, când vine de la muncă.
– Dar a mai folosit-o în ultima vreme? – Nu. Probabil că o ținea pentru Programul Rabla, să ia una nouă.
– Și vrea să o recupereze?
– Da, el așa zice.
– Nu poate să o ridice pur și simplu dacă nu are ITP valabil. Trebuie să vină cu platforma să și-o ridice. Dacă o duce la REMAT, poate să o ducă cu platforma direct acolo.
– Am înțeles. Mulțumesc.
– Dar știa că o să fie ridicată?
– Da, absolut. Știa. Dar nu știu să vă spun de ce nu a făcut nimic.
Pe scurt, proprietarul știa de câteva luni că Dacia și rulota îi vor fi ridicate. Deși ar fi presupus închirierea unei platforme (deloc ieftină), ar fi avut timp să le ducă pe un teren privat sau la fier vechi. În schimb, a rugat un vecin să negocieze cu cei de la Primărie, care ar fi trebuit să mai aștepte câteva ore, până se întoarce el de la muncă.
Fiind vorba de mașini vechi care au devenit epave, foarte puține mai sunt recuperate de proprietari. Pe lângă faptul că trebuie transportate pe platformă, mai trebuie achitată și o taxă care, la Sectorul 6, este de 500 de lei. În 2021, din Sectorul 6 au fost ridicate aproape 600 de mașini. Alte peste 700 au dispărut de pe domeniul public după ce proprietarii lor au primit înștiințările și au acționat singuri, fără să mai aștepte intervenția Primăriei.