Confidenţialitate

DEȘTEPTAREA: Parcarea Park & Ride din Pantelimon, blocată în birocrație, ar putea fi inaugurată până la sfârșitul anului

Poate nu știați, dar în Bucureștiul cel fără locuri de parcare a mai fost construită o parcare cu 500 de locuri! Se află în Cartierul Pantelimon, la ieșirea spre mare, pe drumul vechi, și a fost concepută ca o parcare de tip park-and-ride. În traducere, cei care vin din localitățile învecinate ar putea să își lase mașina în parcarea respectivă și de acolo, să ia autobuzul sau tramvaiul până la locul de muncă, participând astfel, direct, la fluidizarea traficului din oraș. 

Conform planurilor inițiale, parcarea trebuia dată în folosință acum un an. Ceva mai recent, prin vară, primarul Nicușor Dan spunea că va fi inaugurată mai devreme de 1 noiembrie. Până azi, 10 decembrie, Primăria Capitalei nu și-a mai asumat o dată clară la care parcarea ar putea fi folosită.

Ascultați un reportaj de Victor Marin.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

București, cartierul Pantelimon, zona Granitului. Mă aflu la marginea orașului și în fața mea se află o parcare cu 3 etaje. Nu mai văd niciun utilaj și niciun muncitor, semn că lucrările s-au încheiat de ceva timp. Cu toate astea, accesul în parcare este blocat cu un fel de balize de plastic, roșii și albe. E curios, mai ales că fix pe 29 iulie, Primarul Nicușor Dan spunea că e doar o chestiune de timp, și nu foarte mult, până când parcarea va fi inaugurată.

Nicușor Dan: – Parcarea supraetajată din Pantelimon este gata în proporție de 99%. Tot ce ne lipsește este un punct de transformare (n.r. electrică). Foarte probabil, mai devreme de 1 noiembrie o să avem această parcare funcțională.

Au trecut mai mult de 4 luni de la această declarație și deși problema electrificării pare că s-a rezolvat, parcarea e tot închisă. Îl ascultăm pe Cristian Marin, de la Asociația Metrou Ușor.

Cristian Marin: – În față observăm generatorul din cauza căruia inaugurare a fost întârziată.

Reporter: – Ăsta din față?

Cristian Marin: – Da. Acela. Este montat și pare funcțional. 

Reporter: – Vedem că sistemul de ventilație funcționează. 

Cristian Marin:– Da. Și în afară de asta, niște locuitori din zonă ne-au trimis niște poze făcute seara. Luminile erau aprinse în cadrul terminalului. Așadar, iluminatul funcționează.

Și totuși, parcarea a rămas închisă. Când cred bucureștenii că ar putea fi inaugurată?

–  La anu’ și la mulți ani! – Dar știți de ce? Că e terminată… – E terminată de aproape un an. – Știți cât au durat lucrările? – Cam 6 ani. Ceva de genul acesta.

–   Știu că e o problemă cu ceva. Dar nu știu cu ce. D-asta nu îi dau drumul. – Dar nu trebuia să fie gata? – Ba da. De un an de zile. Cel puțin pe mine, m-ar ajuta foarte mult. Aș putea să parchez acolo, că stau la 100 de metri de parcare. Nu aș mai parca pe bulevard, unde încurc circulația. – Aveți loc de parcare? – Nu.

–  Poate nu au vreo autorizație, ceva. – Dar credeți că ar fi utilă? – Toate ar fi utile, dar să vedem cine parchează. Dacă ar putea, mulți s-ar duce cu mașina până în sufragerie.

Parcarea cu 500 de locuri nu se află întâmplător la marginea Capitalei. În teorie, cei care locuiesc în afara Bucureștiului ar urma să își lase mașina acolo și să își continue drumul în oraș cu autobuzul sau tramvaiul. În practică, s-ar putea să nu fie chiar atât de ușor să îți lași mașina în parcare.

Reporter: –  Cei care vin dinspre Ilfov, din afara Bucureștiului, ca să vină din partea aia și să ajungă în parcare, ar urma să stea la stopul ăla, apoi la celălalt, să ia curba și să li se acorde prioritate din partea asta. 

Cristian Marin: – Da… 

Reporter: – Și asta acum, la ora 11 și ceva, îți ia vreo… hai să nu zic 10 minute, dar 7-8 minute sigur. La ora 7 dimineața… 

Cristian Marin: – Da. E una dintre problemele pe care și noi le-am remarcat. Mai mult, o parte din coloana ar putea staționa chiar pe linia de tramvai. Și știm foarte bine că în trafic, șoferii nu respectă întotdeauna prioritatea pentru tramvaie.

Reporter: – S-ar putea, cu mențiunea că ne-am bucura să ne înșelăm, să avem o problemă cu timpul de așteptare ca să intri în parcare. Nu vreau să cobesc, dar 20 de minute e foarte realist. 

Cristian Marin: – Da. Cu tot cu parcat și plătit. 

Reporter: – Și în astea 20 de minute sau mai mult, nu mai bine mergi tot înainte în București? Cu mașina, evident.

Utilitatea investiției va depinde foarte mult și de prețul parcării, sau dacă aceasta va fi gratuită pentru cei cu abonament la transportul public. Primăria Capitalei ne-a comunicat că…

Entitatea care va exploata Parcarea Supraetajată Pantelimon va fi stabilită printr-o Hotărâre a Consiliului General al Municipiului București și aceeași entitate va stabili tarifele pentru utilizarea parcării. (…) Lucrările aferente obiectivului de investiții au fost finalizate în totalitate de către Antreprenor, excepție făcând racordarea la rețeaua electrică (…) Inaugurarea parcării se va realiza după finalizarea lucrărilor de racordare la rețeaua electrică a operatorului E-DISTRIBUȚIE MUNTENIA S.A..

Așadar, Primăria nu și-a asumat o dată la care parcarea ar putea fi conectată la rețeaua electrică și implicit, inaugurată. Neoficial, angajați ai Primăriei ne-au spus că întârzierea ar fi provocată de lipsa autorizației de construire a racordului electric. Nu a parcării propriu-zise, ci doar a racordului. Prin urmare, am întrebat Primăria Capitalei dacă autorizația de construire a fost trimisă la E-Distribuție Muntenia. Ni s-a răspuns că…

Lucrările sunt executate de către o societate agreată de E-DISTRIBUȚIE MUNTENIA S.A, fiind în sarcina acestora obținerea tuturor avizelor și autorizațiilor necesare (..).

Eu 6: În traducere liberă: „Nu știm. E treaba companiei private pe care noi, Primăria, am angajat-o”. Și acum vine partea amuzantă: cine emite autorizație de construire în acest caz? Primăria Generală, care a făcut investiția, sau Primăria Sectorului 2, pe teritoriul căreia se află parcarea? Am întrebat cu subiect și predicat acest lucru și Primăria Capitalei ne-a s-a răspuns că….

Vă rugăm să adresați operatorului E-DISTRIBUȚIE MUNTENIA S.A. pentru mai multe informații.

Drept urmare, Primăria nu știe dacă și-a eliberat sau dacă poate să își elibereze sieși documentele de care tot ea, Primăria, are nevoie pentru a termina un proiect care a costat 55 de milioane de lei fără TVA . Partea bună este că într-un răspuns scris, E-DISTRIBUȚIE MUNTENIA ne-a comunicat că parcarea ar putea fi electrificată până la finalul lunii și implicit, Primăria ar putea să o inaugureze.

Sursa foto: Asociația Metrou Ușor