Conform datelor colectate de Ministerul Sănătății, 80 la sută dintre pacienți români sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de sistemul medical.
Așa arată rezultatele unor chestionare care, din diverse motive, au fost completate de un număr mic de pacienți care au fost externați cu predilecție din anumite spitale.
Printre explicațiile oficiale și neoficiale primite de Victor Marin, în România ar fi spitale în care doar un pacient dintr-o mie a fost de acord să își lase numărul de telefon la externare. Și prin urmare, a fost singurul care a putut să primească și să completeze prin sms chestionarul despre calitatea serviciilor medicale.
Dar așa puțini cum sunt, pacienții români s-au declarat într-o proporție covârșitoare mulțumiți. Doar 18 la sută au declarat că pe timpul internării, ar fi fost nevoiți să cumpere medicamente sau materiale sanitare.
Prin urmare, am decis să luăm la puricat aceste răspunsuri și spun sociologii și psihologii, rezultatele au legătură și cu felul în care noi, românii, ne raportăm la autorități.
Noile chestionare, care se completează prin sms, după externare, arată că 3 la sută dintre respondenți au fost puși în situația de a da șpagă. Trăgând linie, între 2017 și 2019 inclusiv, aproape 13 mii de români au răspuns că li s-au cerut bani sau atenții în spitale.
Și tot prin sms, cei mai mulți dintre ei au răspuns că vor să fie contactați de către cineva din Departamentul de Integritate al Ministerul Sănătății. Niciunul nu a fost contactat, dar asta nu e tot.
În vara acestui an, pe site-ul Ministerului Sănătății s-a aflat în dezbatere publică un Ordin de Ministru prin care întrebarea 10 din chestionar, cea cu „vreți să vă contactăm, să ne spuneți ce s-a întâmplat”, ar putea fi înlocuită cu “Vă rugăm să formulați o plângere către autoritățile abilitate”.