Confidenţialitate

DEȘTEPTAREA: Cum (nu) poți să cumperi un bilet STB valabil o oră prin SMS

În urmă cu două luni, la Societatea de Transport în Comun București, STB, s-a produs o minune! De atunci, cei care plătesc prin SMS prețul unei călătorii, pot să circule timp de oră cu oricâte autobuze, troleibuze sau tramvaie aveau nevoie. Prețul unei călătorii achitate prin sms este 1 leu și 80 de bani, față de 1 leu și 30 de bani, cât ar costa una achitată prin validarea cardului de transport. Dar trăgând linie, e mai ieftin prin SMS dacă trebuie să schimbi mai multe mijloace de transport în comun.

În ultimele zile, însă, sistemul de plată prin SMS a funcționat când și când.

Partea cu adevărat haioasă este că în mesajul care te avertizează că sistemul a picat, ai și un număr de telefon la care poți să suni și să întrebi, de pildă, ce faci dacă vine controlul și în stația în care te-ai urcat nu era niciun chioșc de bilete. Pentru că da, sunt multe astfel de stații în București. Dar ce să vezi? Numărul la care ești îndemnat să suni nu aparține celor de la STB, ci unei companii din subordinea Primăriei Capitalei, care nu are legătură cu la Societatea de Transport în Comun. Și da, angajații companiei sunt exasperați de călătorii care îi tot sună de câteva zile.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Am făcut această probă în timp ce eram într-o stație STB din nordul Capitalei care nu are ghișeu de încărcare. Am trimis un SMS la 7458, cu textul U, pentru a putea circula cu orice autobuz, troleibuz sau tramvaie timp de oră. Doar că în locul mesajului de confirmare, am primit unul care spune așa:

“Eroare la procesarea SMS-ului de către comerciant! Nu ai fost taxat suplimentar. Contactează serviciul suport. tel 0374997799.”

Apoi, am sunat la numărul respectiv să vedem care e soluția.

– Bună ziua! 

– Bună ziua, doamnă. Fiți amabilă, am trimis și eu sms la 7458… 

– Nu suntem STB-ul! 

– Cum? 

– Noi nu suntem STB-ul. Probabil au o eroare în baza de date de apare numărul nostru de telefon.

 – Dar iertați-mă, am greșit eu numărul? 0374… 

–Nu! Am spus așa: probabil au o eroare în baza lor de date de apare numărul nostru de telefon. 

– Sunteți firmă privată? 

– Nu. Suntem Primăria Municipiului București, Compania Municipală Parking. Nu avem treabă cu STB-ul. 

– Doamnă, fiți amabilă, Victor Marin mă numesc, sunt reporter la Europa FM. Am făcut testul pe care vi l-am descris mai devreme… 

– Oooo 

– Ați comunicat problema asta mai departe?

 – Sunt convinsă cu că da. Noi am anunțat. La ceva timp, mai apare. Când mai au probleme în sistem, mai apare, primim noi telefoane. Și atunci, noi la rândul nostru anunțăm conducerea. Cu siguranță s-a anunțat. 

– Bine. Vă mulțumesc mult, doamnă!

– Zi frumoasă!

Adevărul e că se putea și mai rău. De exemplu, să fie trecut numărul Grădinii Zoologice Băneasa sau cel al Administrației Cimitirelor. Nu de alta, dar ambele se află tot în Subordinea Primăriei Capitalei, la fel ca Societatea de Transport sau Compania de Parcări. Și că tot a venit vorba, STB nu ne-a oferit un punct de vedere până în acest moment. Neoficial, eroarea a mai apărut de câteva ori în cele două luni de când biletele de autobuz se pot achita prin sms, și cu predilecție în anumite rețele de telefonie mobilă. Dar asta tot nu explică de ce călătorii sunt îndemnați să sune la o companie care se ocupă de cu totul altceva.