Luna trecută vă semnalam o coincidență incredibilă la Primăria Sectorului 5 din București. În mandatul fostului primar, 29 de școli au cumpărat împreună 5.600 de ceasuri inteligente de același fel, de la fix aceeași firmă. Evident, fără licitație. Cu totul, au costat 1,8 milioane de lei fără TVA și cam pe orice site, directorii școlilor ar fi găsit ceasuri cu specificații tehnice identice la un preț cu cel puțin 40 la sută mai mic. Chiar dacă achiziția a fost făcută de școli, banii au venit de la Primărie, cea care a și comandat un studiu de fezabilitate, care a costat încă 130 de mii de lei, și din care a reieșit că elevii din Sectorului 5 au nevoie de ceasurile inteligente.
Teoretic, cu ajutorul lor, părinții urmau să știe permanent unde le sunt copiii și în caz de pericol, Poliția Locală a Sectorului 5 ar fi intervenit de urgență. În practică, părinții au apăsat intenționat butonul de panică și nu s-a întâmplat nimic
Revenind la felul în care, aproape hipnotic, școlile au cumpărat același model de ceas inteligent de la aceeași firmă, Primăria ne-a răspuns că directorii nu făcut altceva decât să respecte „soluția tehnică din studiul de fezabilitate”. Cu greu, jurnalistul Europa FM, Victor Marin, a obținut studiul de fezabilitate și l-a pus la dispoziția Autorității Naționale pentru Achiziții Publice și Curții de Conturi.
La finalul studiul de fezabilitate a fost atașată o ofertă. Are rol de exemplificare dar întâmplător sau nu, aparține chiar companiei de la care au fost cumpărate ceasurile. În studiul de fezabilitate nu scrie nicăieri ceva de genul “cumpărați de la această firmă”. Dar e cel puțin straniu cum toți cei 29 de directori de școală care au înțeles să o facă.
Elena Calistru, președinta ONG-ului Funky Citizens : “Cel mai probabil, nici nu le-a spus nimeni “vedeți că asta e doar o prospectare”. Nu știu nici dacă cineva le-a făcut cu ochiul, că să mă exprim plastic, și le-a spus „luați de aici”, dar este cert în cazul de față de că oamenii au înțeles că de acolo trebuie să cumpere. Și trebuie să spunem și faptul că școlile nu au capacitatea să facă ditamai achiziții publice și să aibă experți în domeniu. Școlile se bazează pe ce le vine de la ordonatorul principal de credit. Adică cel care le banii, în cazul acesta Primăria.”
Ca idee, dacă o școală are nevoie de hârtie pentru imprimantă sau de săpun, le cere la Primărie. Mai departe, Primăria aprobă achiziția, cumpără produsele și le distribuie școlii. Și atunci, dacă școlile nu se ocupă de achiziții banale, cum se face că în Sectorul 5 cumpără ceasuri inteligente? O ascultăm pe Elena Calistru, expert în procedurile de cheltuire a banilor publici.
Elena Calistru, președinta ONG-ului Funky Citizens : “Explicațiile pot fi mai multe. Necunoașterea legii, ticăloșie, un parandărăt sau pur și simplu o întâmplare. Rămâne ca instituțiile abilitate să demonstreze ce e acolo.”
Una dintre ele ar fi Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice, ANAP. De aici am aflat că, fiind vorba despre achiziții multe și fiecare în parte sub 135 de mii de lei (prag prevăzut de lege), școlile nu erau obligate să cumpere ceasurile prin sistemul electronic de achiziții publice. Dar ce să vezi? În sistemul de achiziții au găsit chiar oferta de la finalul Studiului de Fezabilitate. Pe orice site de produse electronice, ceasuri cu specificații tehnice identice erau cu cel puțin 40 la sută mai ieftine.
Elena Calistru, președinta ONG-ului Funky Citizens : “Puteau face achiziții de pe site-uri câtă vreme nu depășeau acel prag. S-a spart licitația și în loc să o spargă încât să se ducă în locuri unde găseau mai ieftin sau mai repede, vedem un singur furnizor și toți micii cumpărători duși acolo.”
Și da, înlocuirea unei licitații mari cu mai multe achiziții directe mai mici, (preferabil de la același furnizor) e o formulă clasică de a eluda legea. Legat de situația de la Sectorul 5, Autoritatea pentru Achiziții Publice ne-a răspuns că:
“Instituția în măsură să verifice dacă au fost respectate prevederile legale privind achizițiile publice este Curtea de Conturi.”
Pe scurt, Autoritatea pentru Achiziții Publice ne-a spus că de legalitatea achizițiilor publice se ocupă altă instituție. Cam așa sună majoritatea răspunsurilor primite. Prin urmare, am trimis aceleași întrebări Curții de Conturi. Am aflat că între septembrie și noiembrie 2019 a avut loc un control la Primăria Sectorului 5. Dar….
“Aspectele la care faceți referire nu au făcut obiectul verificărilor (…) Menționăm că aspectele supuse atenției noastre au fost reținute și vor fi verificate (…) în perioada septembrie – noiembrie 2021. (…) Ulterior. instituția noastră vă va comunica constatările și concluziile rezultate”.
Așadar, achiziția cu cântec a avut loc în 2018, controlul va avea loc trei mai târziu și rezultatele vor fi publicat la o dată ulterioară. În funcție de rezultate, dar la o dată încă și mai îndepărtată, s-ar putea lua ceva măsuri.
Elena Calistru, președinta ONG-ului Funky Citizens : “Timpul de reacție al Curții de Conturi este foarte lung. Și de asta, o istituție precum ANAP ar trebui sa fie un pic mai flexibilă. Și sa poată face verificări sau macar indrumări pentru institutiile acestea incat sa mai salveze niste bani publici. Problema e că reactionează după un timp în care nu prea mai ai ce face.”
Măcar prin sondaj, ar fi util ca o parte dintre achizițiile publice să fie verificate în timp ce au loc, nu la câțiva ani după. De multe ori, anchetele penale încep chiar înainte ca faptele să se prescrie. Un fel de “prinde orbul, scoate-i ochii”.