Confidenţialitate

Demetra Arapu, directoarea Târgului de Artă Contemporană MoBU: „E bine să îți educi gustul de mic” / „Mai există și altceva în afară de Luvru și Turnul Eiffel” | VIDEO

MoBU, cel mai mare Târg de Artă Contemporană din Europa Centrală și de Est, are loc în perioada 29 mai-2 iunie la Romexpo. În cadrul celei de-a doua ediții a târgului vor fi prezenți peste 200 de artiști, atât cu experiență, cât și studenți de la universități de artă din România. Artiștii provin, de asemenea, din Marea Britanie, Ucraina, Germania, Republica Moldova, Ungaria, Japonia, China și Polonia. Invitați în emisiunea „România în Direct” la Europa FM – cu Cătălin Striblea – Demetra Arapu, directoarea MoBU Art Fair, Mihai Zgondoiu, lector universitar și ambasador MoBU și Daniel Cozac, specialist în comunicare al MoBU – au vorbit despre importanța educării gustului pentru artă de la o vârstă fragedă, despre cum să ne uităm într-un mod inteligent la tablouri, precum și despre un interval al prețurilor tablourilor aflate la vânzare.

Demetra Arapu: „E bine să îți educi gustul de mic” / „Mai există și altceva în afară de Luvru și Turnul Eiffel”

Cătălin Striblea: Povestește-ne un pic. Fă-ne turul.

Demetra Arapu: „Ca în orice altceva, e bine să îți educi gustul de mic […]. Noi am organizat pentru prima dată un târg de artă contemporană la București, este cea mai mare platformă de gen din Europa Centrală și de Est. Ne dăm seama că avem drum lung. Există târguri de artă contemporană peste tot în Europa. Cine vrea să înceapă să se educe în sensul acesta, cred că asta trebuie să facă. Când are timp, are bani de dat pe un bilet de avion să sincronizeze, știi, mergi la Paris… mai există și altceva în afară de Luvru și Turnul Eiffel”.

Cătălin Striblea: Câți artiști sunt aici?

Daniel Cozac:Avem 50 de expozanți, peste 170 de artiști cu școală de artă și vreo 50 sunt de la universitățile de profil din România – de la cele patru mari centre universitare: București, Iași, Cluj și Timișoara”.

Mihai Zgondoiu: Temele din unele opere de-ale mele se leagă și de temele de discuție din emisiune: corupție, prețuri mari care cad

Cătălin Striblea: Dacă vă uitați în momentul acesta la noi pe Facebook, în spatele lui Mihai Zgondoiu e chiar opera sa. De acolo începe ghidajul.

Mihai Zgondoiu: „O bucățică din opera mea. Nu am adus chiar tot ce am produs aici. Sunt câteva lucrări dintr-o serie mai veche, din 2012. Mă amuzam, pentru că, fără să vreau, leagă și de temele pe care le discuți în emisiunile tale: corupție, de prețuri mari care cad, ceva care mănâncă din interiorul unui craniu”.

Daniel Cozac: „La arta contemporană e nevoie să înțelegi conceptul și procesul și e bine să vorbești cu artistul ca să te luminezi”

Daniel Cozac:Iată, la arta contemporană e nevoie să înțelegi conceptul și procesul și e bine să vorbești cu artistul ca să te luminezi. Nu e o chestie doar de îmi place. Cred că valorile au nevoie de timp ca să le înțelegem”.

Daniel Cozac: „[…] Cred că e momentul să ne asumăm că suntem cu toții responsabili de această lipsă de valori, lipsă de timp, lipsă de apetit. Eu sunt de vină că nu dedic mai mult timp. Cred că, la nivel personal, aceasta e problema: trăim într-o lume care ne stresează, vrem să ne distrăm și să ne simțim bine, ceea ce un lucru destul de normal, dar trebuie să o facem într-un mod resposnabil și să înțelegem de ce e nevoie de valori. Dacă facem acest exercițiu, ne apropiem și de arta contemporantă, și de cultură și de o societate care nu mai e așa de divizată”.

Cătălin Striblea: Uite, întreabă cineva: „vă rog, puneți în discuție cât câștigă un adevărat om de artă și cât câștigă idolii de astăzi. Și pentru că tu, Mihai, ești și lector universitar și pregătești noi generații care trebuie să și trăiască din ce fac, trebuie să te întreb dacă te simți bine, financiar vorbind?

Mihai Zgondoiu: „Eu mă simt bine, financiar vorbind. De aceea nici nu am plecat din România. Desigur, n-aș putea să trăiesc din vânzare de artă – și aici mă refer la produsul final. dar, adunate toate, partea de educație, unde predau, salariul de la facultate, cu partea de curatoriat, cu producția artistică, cu alte proiecte de grafic desigh, eu zic că câștig decent cât să trăiesc în România. Nu stau într-un singur job”.

Mihai Zgondoiu: „Un târg de artă vinde” / „Avem lucrări pornind de la câteva sute de euro”

Cătălin Striblea: Demetra, am o curiozitate. Aici se și poate cumpăra, nu?

Demetra Arapu: „Desigur”.

Cătălin Striblea: Și care e cea mai scumpă lucrare de aici?

Demetra Arapu: „Am aflat ieri”.

Mihai Zgondoiu: „Ca să simplificăm lucrurile, un târg de artă vinde. E și o expoziție mare, dar în primul rând târgul vinde artă. Avem lucrări pornind de la câteva sute de euro, pornind de la artiștii emergenți, tineri studenți până la sute de mii de euro. Cam aceasta ar fi marja. Sunt și lucrări scumpe sau extrem de scumpe. Nu sunt miniaturi, sunt lucrări mari. Însăși producția lor costă ceva”.

Daniel Cozac: „Vreau să le explic tinerilor că e important să facem exerciții cu creierul. Să ne folosim creierul atunci când apreciem arta contemporană”

Cătălin Striblea: Cum te „racordezi” la o operă de artă?

Daniel Cozac: „Atunci când vorbesc cu tinerii sau cu copiii încerc să înțeleg și să folosesc acele cuvinte și acele lucruri care sunt specifice lor. Ce vreau eu să le transmit? Vreau să le explic că e important să facem exerciții cu creierul. Să ne folosim creierul atunci când apreciem arta contemporană. Eu asta fac. Când mă uit la o lucrare, după aceea fac o mini cercetare. Aici internetul este aliatul nostru”.

Urmărește întreaga emisiune „România în Direct” aici:

Sursa foto: Europa FM / Cristi Popescu

Citește și: Țara din Europa care atrage din ce în ce mai mulți turiști: Albania se promovează la târguri și în reviste de specialitate | AUDIO | GALERIE FOTO