Anul 2024 vine cu alegeri pentru o treime din statele lumii. România va vota anul acesta pentru europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale. Cum se informează electoratul și cât de bine știe să deosebească o informație falsă de una reală? Și cum stăm în ceea ce privește deepfake-ul? Anul acesta avem parte de primele alegeri la care Inteligența Artificială este un instrument accesibil tuturor. Cât de mare este pericolul materialelor tip „deepfake” și cum ar putea ele influența alegerile? Invitata Mădălinei Dobrovolschi în „Piața Victoriei” este Alexandra Cernian, conferențiar la Facultatea de Automatică și Calculatoare – Politehnica București, expert evaluator în inovație digitală pentru Comisia Europeană și specialist în inteligență artificială. Ce înseamnă deepfake și cum îl putem recunoaște ne explică Alexandra Cernian.
Ce înseamnă deepfake?
Alexandra Cernian: „Deepfake înseamnă utilizarea acestor tehnologii de inteligență artificială pentru a falsifica conținut audio sau video care ulterior este lansat în media. Ideea este de a folosi imaginea unei persoane publice, de cele mai multe ori, pentru a disemina niște mesaje pe care acea persoană niciodată nu le-a transmis sau niște video-uri în care persoana respectivă, de fapt, niciodată nu a fost parte”.
Mădălina Dobrovolschi: Cât este de simplu să faci așa ceva?
Alexandra Cernian: „Devine din ce în ce mai ușor pentru că există deja disponibile în mediul online aplicații pe care un utilizator fără background tehnic le poate folosi doar pentru a genera astfel de materiale. Sunt unele foarte cunoscute, dar la o căutare pe Google se pot găsi ușor linkuri spre astfel de aplicații, ceea ce face ca aceasta tehnologie să fie accesibilă oricui are o astfel de intenție”.
„Va fi din ce în ce mai greu să diferențiem între ceea ce este real și ceea ce este deepfake”
Alexandra Cernian: „Pentru că tehnologia se perfecționează, algoritmii care stau în spatele acestei tehnologii devin din ce în ce mai buni, mai performanți și ajung la o imitare aproape 1 la 1 cu realitatea, cu vocea sau cu aspectul persoanei respective. Dacă ne uităm în media, în unele cazuri este destul de evident, sunt indicii destul de clare că nu este real filmulețul respectiv – și aici cred că putem da niște repere”.
Cum recunoaștem un deepfake?
Alexandra Cernian: „Câteva elemente la care ne putem uita:
- Orice discrepanță între mișcarea buzelor și sunet. Asta chiar ar fi în momentul de față la performanțele tehnologiei ceva destul de rudimentar dacă apare, darf se întâmplă să apară, dar se întâmplă să apară.
- Orice umbre care par artificiale. Umbre pe față, mișcări nenaturale ale feței pot da indicii.
Uneori este greu să le percepem ca utilizator pur și simplu, consumator de internet. Este din ce în ce mai greu să ne dăm seama de detalii de genul acesta la deepfake”.
Urmărește emisiunea integrală „Piața Victoriei” aici
Sursa foto: Shutterstock