Decizie istorică a Curții de Justiție a Uniunii Europene care s-a pronunțat în 6 cauze conexate privind reforma justiției făcută de regimul Dragnea. Mecanismul de Cooperare și Verificare este obligatoriu pentru țara noastră, ca urmare a aderării la Uniunii Europene. Cum în 2018 într-un astfel de raport înființarea Secției speciale de investigare a magistraților a fost criticată, decizia de azi le spune guvernanților încă o dată că Secția este în afara normelor europene și trebuie desființată, explică, la EFM, judecătorul Cristi Danileț:
”Practic, astăzi, Curtea de la Luxemburg spune în mod clar: atunci când ați decis să înființați Secția Specială, nu ați avut nici o justificare. Mai mult, ea pare un instrument de presiune. Nu există nici o îndoială că această Secție Specială pune România într-o situație nemaiîntâlnită, și anume: țara noastră calcă dreptul Uniunii Europene. Ca urmare, pe de o parte, Parlamentul trebuie să vină deîndată, să desființeze Secția Specială, iar în paralel, actele din dosarele instrumentate de instituție trebuie menținute sau nu, în fiecare caz concret, în funcție de cum vor decide judecătorii naționali”.
Cercetările Inspecției Judiciare din 2018 până acum sunt lovite de nulitate –arată decizia Curții de la Luxemburg- și asta pentru că numirea șefului Inspecției Judiciare a fost una politică. Atât dosarele făcute de Secția Specială cît și cercetările Inspecției Judiciare pot fi acum atacate de către cei vizați:
”Curtea de la Luxemburg vine și spune într-un mod clar că într-o țară europeană, guvernul nu poate să numească șeful la instituția care anchetează magistrații. Tragedia este că toate actele întocmite de respectivul inspector șef sau sub conducerea lui se pare că sunt lovute de nulitate. Deci, anchetele disciplinare aflate pe rolul inspecției, din 2018 încoace, și sunt câteva zeci, toți judecătorii și procurorii vizați vor invoca, cu siguranță, nulitatea actelor făcute cu privire la ei și astfel cred că Inspecția Judiciară va înregistra un mar eeșec. Oricum este halucinant să fii magistrat și să accepți o numire politică.”
Decizia Curții din Luxemburg are consecințe și în cazul deciziilor CCR . Judecătorii pot înlătura o interpretare a CCR dacă aceasta e contrară dreptului european– explică judecătorul Cristi Danileț.
”E dată un fel de pseudo-explicație din partea Ministerului Justiției, trecut, și din partea Curții Constituționale, care arogau aceste îndrumări din cadrul MCV ca fiind facultative. Ei bine, acum Curtea Europeană spune în mod clar: când judecătorul român găsește că o lege din România este contrazisă de dreptul european, atunci judecătorul român poate înlătura dispoziția respectivă din legislația românească, chiar dacă ea a fost interpretată în sens contrar de Curtea Noastră Constituțională”.
Nu în ultimul rînd, CJUE recomandă ca răspunderea personală a judecătorilor pentru erori judiciare să fie atent reglementată, printr-o lege clară şi precisă.
- Adriana Sârbu