Ciprian Teleman, fost ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării, consultant de business și inteligență emoțională, a fost invitatul Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea „Piața Victoriei” de joi seara. „E un concept dezvoltat prin anii 60 care explică dinamica interacțiunilor sociale. Și triunghiul e format în general din trei actori: o victimă, un agresor și un salvator”, spune Ciprian Teleman despre rezultatul alegerilor. Întrebat cum se construiește relația votantului cu candidatul, din perspectiva inteligenței emoționale, Ciprian Teleman a spus că „100% subiectiv”.
De ce a câștigat Călin Georgescu primul tur al alegerilor prezidențiale? Război hibrid sau revoltă?
Ciprian Teleman: „Ambele. Este și o componentă de război hibrid, pe care, dacă am analiza social media nu doar din punctul consumatorului, ci și a oamenilor care urmăresc anumite fenomene, dar și e și – hai să vorbim în termeni de inteligență emoțională – efectul unui așa-numit triunghi al dramei.
E un concept dezvoltat prin anii 60 care explică dinamica interacțiunilor sociale. Și triunghiul e format în general din trei actori: o victimă, un agresor și un salvator. Modelul nu este perfect, dar poate explica o anumită parte a comportamentului, care evident este conjugată cu război hibrid, cu toată campania care s-a construit pentru suveraniști.
Într-adevăr, percepția asupra prestației clasei politice într-un anumit segment de electorat în general al oamenilor care nu simt că au câștigat ceva prin integrare europeană a fost percepută ca o agresiune”.
Cum se construiește relația votantului cu candidatul, din perspectiva inteligenței emoționale?
Ciprian Teleman: „100% subiectiv. Chiar dacă unii votanți i-am putea încadra în categoria celor raționali, de fapt, e genul de votant care își construiește o argumentație cu ajutorul căreia poate depăși un prag psihologic care îl îndeamnă la vot”.
Mădălina Dobrovolschi: În cazul de față, ce a funcționat?
Ciprian Teleman: „În cazul de față, pe de-o parte, superficialitatea în domeniul informării în privința subiectului politic, de exemplu. Acum 4 ani am lucrat cu o echipă de consultanți americani, cu un palmares foarte bun și în Europa și ei sunt 100% data driven. Primul lucru pe care l-au făcut a fost să măsoare cât se informează pe săptămână alegătorul mediu din România în subiecte politice. Ca să știm care este baza de la care pleacă: 15 minute pe săptămână”.
Mădălina Dobrovolschi: Suficient ca să știi cu cine votezi?
Ciprian Teleman: „Nu e suficient, evident, dar asta este o realitate de la care poate pleca orice construcție de strategie de campanie. Și dacă în alea 15 minute te-ai intersectat în locul potrivit cu mesajul potrivit care, la fel, e rezultatul unui studiu foarte amănunțit de comportament în social media și așteptări. Și ați văzut că Georgescu răspunde la toate ofurile menționate în social media. La absolut toate. Nu ratează niciun subiect. Ori, observăm că și noi câteodată trecem peste titluri, rapid și încercăm să intuim ce e în spatele titlului. Unii dintre noi, hai să zicem, sunt mai studioși. Și atunci s-au oprit la primul layer: Călin Georgescu spune exact ce vreau eu să aud”.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea