De la 1 septembrie, Şcolile de şoferi trebuie să respecte reguli noi, care se regăsesc şi în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră.
Astfel, Şcolile de şoferi trebuie să aibă o rată de promovare de minim 40% în primul an, respectiv de 50% în al doilea an de la reautorizare.
În caz contrar, îşi pierd licenţa de funcţionare.
O altă prevedere se referă la faptul că Şcolile de şoferi nu mai pot funcţiona în apartamente de locuit și ele trebuie să aibă săli pentru pregătirea teoretică a candidaţilor.
Președintele Asociației Naționale a Instructorilor Auto din România, Dumitru Mărciulescu, a explicat la Europa FM că un prim efect al acestor noi reguli va fi eliminarea de pe piață a instructorilor auto independenți, ceea ce – în opinia sa – e un lucru bun.
“A devenit o afacere, ca toate celelalte, iau banii de la candidați și nu îi instruiesc așa cum trebuie. De aici și atâtea accidente! Primii pași se învață la școală ! Dacă nu ai un instructor bine pregătit, dacă nu activează în cadrul unei școli de șoferi … nu e în regulă!”
În prezent, procentul de promovare a examenului auto este de 30 %. În Bucureşti, de pildă, la categoria B, doar 1 din 4 candidaţi ia permisul de conducere de la prima încercare.
Creșterea procentului de promovare la 40 % – spun instructorii – este greu de realizat. Din nou, Președintele Asociației Naționale a Instructorilor Auto din România, Dumitru Mărciulescu.
“Școlile mici vor dispărea, sita se va cerne… Dar procentul este mare. Pentru că nu depinde doar de instructor. Depinde și de cursant. Și la facultate, intră câți intră și ies cât ies! Nu termină toți! Și mai depinde și de examinator. Mai ales că acum examenul este supravegheat video. Pe de altă parte, suntem singura țară din Europa unde examinatorul este polițist în uniformă. Peste tot, examinatorul este civil. Dar, ca să impulsioneze un pic lucrurile, aceste reguli sunt bine venite. Nu se poate să le iei banii cursanților și să nu-i înveți nimic!”
România este pe primele locuri din UE în ceea ce privește numărul mortilor pe sosele. Iar riscul de a muri într-un accident rutier este de trei ori mai mare ca în unele țări vestice.
Este, de asemenea, obligatorie încheierea de contracte de muncă pentru instructori şi pentru profesorii de legislaţie rutieră care acum funcţionează ca PFA, măsura urmărind şi combaterea evaziunii fiscale.
Totodată, Ministerul Transporturilor a impus introducerea înregistrării audio-video la proba practică a examenului auto, o normă care deja se aplică din această vară în Bucureşti şi în unele judeţe ale ţării.
Date statistice preluate de Ministerul Transporturilor arată că o rată de promovare de 40%, în care se cumulează proba teoretică sau sala cu cea practică, traseul, este greu de atins.
În Bucureşti, de pildă, la categoria B, autoturism, doar 1 din 4 candidaţi ia permisul de conducere de la prima încercare. În schimb, la categoriile A – motociclete şi C – camioane, procentul este semnificativ mai mare, întrucât cei mai mulţi candidaţi au deja permis pentru categoria B.