Daniela Claudia Orășanu, profesor în cadrul Colegiului Tehnic de Căi Ferate Pașcani, desemnată drept Directorul Anului în cadrul galei organizate săptămâna trecută de Asociația pentru Valori în Educație, a fost invitata lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. Cum a reușit să atragă bani europeni și să crească semnificativ procentele rezultatelor la bacalaureat, ne-a povestit Daniela Claudia Orășanu la Europa FM.
„Nici strungurile nu mai sunt ce au fost, sunt de fapt niște computere care necesită programare”
Daniela Claudia Orășanu: „Așa cum sunt foarte multe licee teoretice wow, extraordinare, și licee tehnologice sunt wow. Într-adevăr, în spațiul public, în discursul public, imaginea unui liceu tehnologic este aceea pe care ați descris-o și dumneavoastră și am observat și noi: de foarte multe ori aud chiar la decidenți <<Să se mai înființeze, domnule, școlile alea profesionale >>, dar ele există, funcționează de mult timp. A fost o mică perioadă în care au fost transformate în altceva, dar e destul timp de când avem școli profesionale pentru meserii și liceu tehnologic. Începând de anul viitor se va transforma, noua lege a educației 198/2023 reconfigurează cumva traseul acesta.
Un alt lucru pe care l-am observat în spațiul public este că nici părinții nu știu cu ce se ocupă meseriile, calificările. Adică ce se învață la liceul tehnologic tot acolo este. Dumneavoastră ați spus despre ateliere, dar părinții copiilor de clasa a VIII-a se gândesc că la tehnic sunt cu ciocanul, cu… Și noi explicăm <<Uitați, tehnician prelucrări mecanice sună foarte… hm… dar știți ce face? Copilul acela trebuie să știe programare, informatică, pentru că nici strungurile nu mai sunt ce au fost, sunt de fapt niște computere care necesită programare>>”.
„Am dezvoltat acest curricul cu caracter foarte pronunțat inovator. De exemplu: modelare 3D, pilotare de drone, marketing digital”
Daniela Claudia Orășanu: „Ce am făcut noi pe liceul tehnologic și cumva ne-am diferențiat: am dus, în afară de partea de infrastructură, pe care am modernizat-o și am adus-o la nivel de 2024 – tehnologii emergente și tot ceea ce cere azi o tehnologie infrastructură modernă școlară pentru anul în curs însemnând foarte mult digital, pentru că ateliere mecanice sunt foarte digitale.
Am adus un curriculum ceea ce înseamnă: noi știm, îți spune Ministerul că tu la specializarea aceea tu trebuie să faci, de fapt, trei ore de română, trei de matematică, șapte de nu știu ce, una de educație fizică, două de franceză, una de engleză – nu prea ai spațiu de manevră să faci ce ți-ai dori tu.
Dar există pe liceul tehnologic o bucățică de curicul opțional CDL – Curriculum la Decizie Locală. Mediul de afaceri din zona respectivă vine și spune <<Eu la tine lașcoală am nevoie de asta, asta, asta să o faci>>. Și am dezvoltat acest curricul cu caracter foarte pronunțat inovator. De exemplu: modelare 3D.
Acum dezvoltăm, începând cu acest an școlar, pilotarea de drone – copiii trebuie să învețe să repare o dronă, să vadă din ce este făcută. Noi suntem jumătate tehnic, jumătate servicii. Pe servicii avem analiză date, proiecte de afaceri. Marketing digital. El nu există în trunchiul de bază, dar l-am adus în anul 2024 și pentru ce au nevoie copiii”.
Marcel Bartic: Este incredibil că elevii învață într-un colegiu tehnic lucruri la care poate mulți dintre noi nici nu visau acum mulți ani.
Sursa foto: Shutterstock