Ministrul Mediului, Daniel Constantin, vine cu precizări la Interviurile Europa FM despre o viitoare taxă care să înlocuiască timbrul de mediu, eliminat la 1 februarie.
Varianta luată în calcul în acest moment: stickere auto care să permită accesul mașinilor în anumite zone din marile orașe. Guvernul încearcă astfel să oprească invazia de mașini second-hand în marile orașe după eliminarea timbrului de mediu.
În plus, ministrul Daniel Constantin a explicat că taxarea ar putea fi dublă. Pentru mașinile care poluează mai mult, Ministerul Finanțelor ar putea impune un impozit mai mare.
Apoi, proprietarii de mașini vechi vor trebui să-și achiziționeze de la RAR stickere colorate în funcție de norma de poluare. Stikerul va fi plătit la înmatricularea mașinii sau pentru cei care au deja mașini înmatriculate, în termen de doi ani.
”Eu vreau să vă spun că în zona mediului sunt multe probleme. Sunt 10 proceduri de infrigement pe care le avem în momentul de față. Majoritatea țin de angajamente pe care România le-a luat de foarte mult timp în două domenii importante: în primul rând pe zona de deșeuri și în al doilea rând pe zona de poluare. Avem întârzieri foarte mari. Am văzut și eu în ultimele zile, există o dezbatere în mediul online pe ce se va întâmpla după eliminarea timbrului de mediu. A fost o taxă eliminată de justiție pentru că nu a fost aplicată unitar, ci discriminatoriu. Am făcut o analiză pe ce se întâmplă la nivelul celor 28 de state. În toate statele există măsuri de protecție împotriva poluării. Cred că trebuie să luăm anumite măsuri, mai ales în zona marilor aglomerări urbane: în București, Brașov sau Iași.”
Daniel Constantin a declarat că o decizie va fi luată, cel mai probabil, săptămâna viitoare în ședința coaliției de guvernare.
”Vreau să vă spun de ce ajungem să încercăm să nu punem o taxă în loc, să găsim metode să reducem poluarea. Imaginați-vă ce se va întâmpla în București, unde trăiesc 3 milioane de cetățeni, unde deja calitatea aerului este viciată, să avem mașini care poluează extraordinar de mult. Colegii mei de la minister au constituit un grup de lucru. Una dintre opțiuni este acea de a avea acele stickere, pe care, împreună cu colegii de la RAR, să le punem pe parbrizul mașinii, în funcție de norma de poluare a fiecărei mașini.”
”Nu este o soluție finală. Trebuie asumată politic. În prima ședință a coaliției de guvernare o vom prezenta. Nu este în intenția mea să punem o nouă taxă. Intenția mea este să reducem poluarea. Din păcate, din cauza poluarii se întâmplă fenomene care afectează sănătatea.”
Ministrul Mediului a precizat că autoritățile locale – primăriile – vor fi cele care vor decide dacă vor taxa mașinile pentru a circula în anumite zone ale orașelor.
”Nu este soluția pe care am adus-o eu. Avem acel grup de lucru, format inclusiv din ONG-uri. Poate fi una dintre posibilități: să avem acele stickere în funcție de norma de poluare, să dea o anumită culoare. Apoi autoritățile locale , deci nu noi, administrația centrală, vor avea posibilitatea să permită accesul în funcție de zonarea pe care o fac. Dau un exemplu, Magheru, bulevardul bine cunoscut, din cauza traficului poate fi considerat zona zero a Bucureștiului. Acolo, mașini cu normă de poluare foarte mare, euro 1,2 sau 3, autoritățile locale vor avea posibilitatea să perceapă o taxă suplimentară pentru accesul în acea zonă.”
Întrebat dacă primăriile vor gestiona aceste stickere, ministrul Daniel Constantin a răspuns că „așa sunt directivele europene”.
Daniel Constantin a explicat și pașii care vor fi urmați pentru a intra în posesia unor stickere.
”Dacă vă înmatriculați acea Dacie veche, în momentul de față, veți primi un sticker de o anumită culoare și, după aceea, autoritatea publică locală poate decide dacă ve permite să ajungeți în Băneasa cum ați spus dvs. sau nu. Asta este o chestiune care ține de autoritatea locală. Autoritățile centrale, în speță, Ministerul Mediului, RAR-ul vor elibera acel sticker de o anumită culoare. Atât și nimic mai mult.”
Mașinile deja înmatriculate vor avea la dispoziție o perioadă de timp pentru a obține acel sticker de la RAR.
”Dacă vă înmatriculați mașina, cu siguranță, veți avea de la început un sticker nou. Cele deja înmatriculate vor avea o perioadă, într-una din variantele discutate, de doi ani de zile în care să se pună în acord cu legislația în funcție de poluare.”
Ministrul Daniel Constantin a ținut să precizeze că nimic nu este cert în acest moment. Totul se va decide în ședința coaliției de guvernare.
”Putem avea situații în care Bucureștiul să pună o taxă, Iașul să nu pună, Brașovul să pună. Ei decid în funcție de ce se întâmplă acolo.”
De la 1 februarie, moment din care nu s-a mai plătit timbrul de mediu, în România s-au înmatriculat aproximativ 60 de mii de mașini vechi.
Iar la serviciile de înmatriculări, cozile sunt uriașe, proprietarii sperând astfel că vor scăpa de taxarea suplimentară.