A venit iarna. Surprinzător, și anul ăsta. Primul praf de zăpadă, primele probleme. În Bărăgan autoritățiile au închis 21 de drumuri, plus o autostradă, dar în Bărăgan e viscol, iar intervenția pe timp de viscol este considerată muncă în zadar. S-au închis școlile, în total în șapte județe și în București, iar în nouă județe s-a decis închiderea punctuală a școlilor, mai ales în anumite sate de unde copiii chiar n-au cum ieși.
Marea rușine a țării noastre este capitala țării, orașul București, unde, mai ales din cauza lipsei locurilor de parcare nici nu se poate face intervenție mai de Doamne Ajută, decât pe marile bulevarde. Pe străzi mai trece câte o lamă care mai mult bătătorește zăpada și bine face. Dacă tractoristul își ia în serios treaba și dă zăpada la o parte, blochează mașinile, parcate, de regulă, pe trotuare. După care cetățenii ies cu lopețile să-și deszăpezească și ei trotuarul și dau zăpada înapoi în stradă. Apoi vine gerul și totul îngheață într-un peisaj murdar, alunecos, enervant și de lungă durată. Pentru că nimeni nu ia munții de zăpadă de pe străzi, ne chinuim, de regulă, cu ei până prin martie.
Cum să nu urăști iarna? Cum să-ți mai ardă de pasteluri?
La noi, la București și în alte orașe, dar și pe drumurile naționale și pe autostrăzi, deszăpezirea e, an de an, prilej de șpăgi, scandal, ineficiență, prea multe așteptări și prea puțin spirit civic.
Dacă ai dat niște zeci de mii de euro pe o mașină 4X4=16, nu-i normal să circuli cu ea când alții nu pot? Dar mai e cazul să-ți iei și anvelope de iarnă, dacă ai mașină 4X4?
Vă invit, astăzi, la România în Direct să ne povestiți cum s-a făcut deszăpezirea acolo unde sunteți dumneavoastră, în localități, dar și pe drumurile naționale sau județene.
Cum ar trebui să organizeze autoritățile deszăpezirea? Prin contracte cu firme private plătite din bani publici și dacă ninge și dacă nu ninge? Cu ajutorul forței solidare a cetățenilor? Ar trebui scoși asistații social să facă pârtie?
Care parte a străzilor ar trebui deszăpezită cu prioritate? Trotuarul sau partea carosabila? Căci dacă mutăm zăpada de pe stradă pe trotuar cu utilajele, iar apoi fiecare cu lopeţile, de pe trotuar pe strada, cred că facem un soi de muncă în zadar, cu toții, nu credeți?