„Publicul este vulnerabil la informație alterată, așa cum este vulnerabil la junk food”, a explicat gazetarul și scriitorul Cristian Tudor Popescu în prima ediție a emisiunii Piața Victoriei, la Europa FM.
În opinia sa, afirmațiile fără miez, fără acoperire, care nu pot fi verificate, dar care sufocă deseori prime-time-ul, nu fac decât să creeze dependență unui public fără repere. „Publicul continuă să se îndoape cu aceste chiftele cu zgârciuri puse în chiflă – care nu sunt altceva decât produsul unei propagande și care nu sunt bune, dar se mănâncă pentru că dacă nu le mănânci nu te afli într-o anumită categorie. Nu ești trendy să mănânci mici care sunt de zece ori mai buni decât imbecilitatea aia de burger. Dar dacă mănânci mici ești un prostănac bătrân și comunist, în vreme ce dacă mănânci burger ești în fluxul istoriei, ești la zi. Publicului care mănâncă informație, să îi zic așa, îi place informația asta și devine dependent, așa cum devin dependenți cei care mănâncă burgeri și cartofi prăjiți până vomită. Vomită și o iau de la capăt unii”, spune Cristian Tudor Popescu.
Cum se poate para propaganda? Gazetarul Cristian Tudor Popescu îndeamnă la căutarea sensului informației servite public: „Propaganda duce întotdeauna la un rezultat concret. Asta este deosebirea între propagandă și artă. Arta nu urmărește un rezultat concret. Nu urmărește ca cineva să îi dea altcuiva în cap pe stradă după ce vede filmul pe ecran. S-a întâmplat și lucrul acesta, dar arta nu urmărește asta. Propaganda, însă, urmărește ca vorbele, sunetele – tot ce folosește ea – să aibă, într-un anume moment, un efect în real: rezultatul unor alegeri, cineva să fie ales sau să nu fie ales într-o funcție, cineva să fie luat cu pietre pe stradă sau nu, să candideze sau nu. Ce putem face? Nu putem decât să căutăm sens. Această hrană informațională alterată care e băgată pe gâtul populației și pe care populația se obișnuiește să o înghită întotdeauna are o problemă – îi lipsește sensul.”
Înregistrarea completă a emisiunii: