Confidenţialitate

Cristian Măcelaru, dirijorul român care a dirijat Orchestra Franței la Jocurile Olimpice: „Pun focusul pe frumusețea muzicii, iar acest lucru mă ajută să mă urc pe scenă în fiecare zi” | AUDIO | GALERIE FOTO

Premieră la Concursul George Enescu din acest an: participanții vor avea zilnic sesiuni în care vor fi învățați cum să se pregătească pentru concerte. Este vorba de așa-numite sesiuni de wellbeing, adică pentru starea de bine a muzicienilor, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Dirijorul Cristian Măcelaru, directorul muzical al Orchestrei Naționale a Franței, unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii – recent a dirijat Orchestra Națională a Franței în deschiderea Jocurilor Olimpice, dar e nelipsit de la pupitrul multor filarmonici vestite din America sau Europa – este și director artistic al Festivalului și Concursului George Enescu. El spune că aceste sesiuni pentru binele muzicienilor nu se mai întâmplă la niciun alt festival sau concurs. Cristian Măcelaru a vorbit într-un interviu pentru Europa FM despre ce vor fi învățați tinerii muzicieni de la Concursul George Enescu, care are loc în această lună, la București, dar și despre cum simte publicul român la concertele pe care le dirijează acasă.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

„Artiștii reacționează diferit la emoții. Și eu am secretele mele pe care le împărtășesc și le voi împărtăși dirijorilor tineri”

Cristian Măcelaru:Avem două doamne, experte în a lucra cu artiști, cu muzicieni. Vor organiza aproape zilnic aceste sesiuni pentru muzicienii care doresc să cunoască mai mult și să primească acest ajutor. E un lucru nou. Este singurul concurs din lume care oferă astfel de sesiuni. Este un lucru inedit și pentru noi, dar întotdeauna am fost încurajat de faptul că există modalități noi prin care să putem pune deoparte concursul Enescu și să arătăm lumii felul în care noi putem să-i ajutăm pe tinerii muzicieni să cunoască o viață în muzică, ca și muncitori, artiști, în muzică”.

Liliana Nicolae: Concret, ce înseamnă asta? Puțină lume știe că un muzician stă, probabil, ore în șir în aceiași poziție ca să exerseze și că acest lucru înseamnă efecte asupra sănătății lui. Dacă ne puteți spune concret ce se va întâmpla, adică ce vor fi învățați tinerii muzicieni despre sănătatea lor?

Cristian Măcelaru: „Deci foarte concret, când vine vorba despre corp, vor fi sesiuni în care vor fi învățați… de exemplu, dacă cânți la vioară, ce fel de mușchi trebuie să-i încălzești înainte să cânți. Lucru care să știți că nu se face la Conservator. E un lucru nou. De aceea sunt experți care vor veni să-i învețe cum, ce fel de exerciții trebuie făcute înainte de a cânta pe scenă, cu cât timp înainte trebuie să te încălzești.

Apoi, după ce ai cântat, cum trebuie să te întorci la un repaus. Iar aceste lucruri sunt foarte importante pentru că mușchii care îi folosim la cântat la vioară nu sunt aceiași pe care îi folosim mergând pe stradă, de exemplu. Și sunt mușchi care nu sunt antrenați.

Vor lucra ca la fizioterapie, să-i învețe cum să aibă grijă de mușchii lor. Psihic vorbind, vor fi sesiuni în care se va vorbi despre ce gânduri lăsăm să vină în minte înainte de a intra pe scenă.
Sunt foarte mulți… chiar Lord Yehudi Menuhin (n.r. celebru violonist și dirijor american, care a avut una dintre cele mai lungi și prestigioase cariere muzicale ale secolului al XX-lea) a suferit mult în viață din cauza acestor probleme, care erau foarte profunde.

Și fiecare om e diferit, reacționează diferit. Artiștii reacționează diferit la emoții. Și eu am secretele mele pe care le împărtășesc și le voi împărtăși dirijorilor tineri: la ce să se gândească, cum să se concentreze, ce fel de presiune trebuie ridicată deasupra noastră pentru a putea să fie artiști pe scenă”.

Liliana Nicolae: Ce sfat le-ați da? Înainte să urcați pe scenă, ca dirijor, în cazul dumneavoastră, care e gândul pe care vi-l setați?

Cristian Măcelaru: „În primul rând, pentru mine, un concert niciodată nu este o destinație. Un concert este o simplă filă dintr-o viață lungă, o carte imensă care este viața mea. Iar acel concert este o singură filă de care îmi aduc aminte cu bucurie și la care mă gândesc în acest fel. Apoi, accept faptul că, versiunea care sunt astăzi, mâine va fi mai bună. Nu trebuie astăzi să fiu cel mai bun.

Apoi mă gândesc de fiecare dată că ceea ce fac eu nu este pentru a creea o excelență care să fie perfectă, ci pentru a transforma sunete muzicale, emoții, vibrații, exact cum spunea Enescu. Iar atunci nu mai nu mai este focusul pe mine și performanța mea, ci pun focusul pe frumusețea muzicii în sine, iar acest lucru mă ajută să mă urc pe scenă în fiecare zi”.

„Când dirijez acasă, emoțiile sunt mai mari. Întotdeauna mă bucur să mă reîntorc în România, să dirijez. E unul dintre lucrurile cele mai frumoase pe care le fac”

Liliana Nicolae: Ați dirijat pe marile scene ale lumii, ați dirijat și acasă. E vreo diferență? Cum e acasă?

Cristian Măcelaru: „Sigur, emoțiile sunt mai mari când sunt acasă, pentru că cunosc pe toată lumea. Aici simt oamenii care îmi zâmbesc când intru în sală și pe scenă și din orchestră, și din sala de concerte. Întotdeauna mă bucur să mă reîntorc în România, să dirijez. E unul dintre lucrurile cele mai frumoase pe care le fac”.

Liliana Nicolae: Ați observat o schimbare în ceea ce privește aplecare publicului român către muzica clasică?

Cristian Măcelaru: „Ce pot să spun e că văd o schimbare destul de dramatică în nivelului muzicienilor care sunt și care fac parte din orchestrele din România.Împreună cu maestrul Cazacu, care a creat Orchestra Națională de Tineret acum 12 ani, s-a creat deja o generație de tineri muzicieni care acum sunt în orchestre din România, care aduc un nivel extraordinar împreună cu ei, pentru că au învățat de tineri cum se cântă într-o orchestră.

Acest lucru e foarte important și am observat o creștere foarte mare artistică pentru publicul din România. E un lucru frumos când văd o sală plină. Sigur, toți artiștii își doresc acest lucru. Și pentru mine îmi doresc acest lucru pentru că am găsit atât de multă bucurie și frumusețe în muzică și îmi doresc ca toți oamenii să descopere această frumusețe.

Nu e un vis personal. E un vis pentru ca ei să găsească această frumusețe. De aceea îmi doresc publicul să vină cât mai mult și în România e un public foarte intens, lucru pe care și artiștii care vin din afară îl recunosc”.

Sursa foto: Facebook / Frost School of Music at the University of Miami

Citește și: Concursul Internațional George Enescu, ediția a XIX-a. Peste 600 de candidați înscriși. Maria Marica, câștigătoarea din 2022, va cânta la o vioară care a aparținut celebrului compozitor | AUDIO