Confidenţialitate

Cristian Grosu: 2025 – 2026, ani periculoși pentru România din punct de vedere economic / Nu poți valorifica Portul Constanța pentru că nu ai o autostradă care să-l lege de Nădlac | VIDEO

Cristian Grosu, redactor-șef Curs de Guvernare, a fost invitatul lui Tudor Mușat în emisiunea „Piața Victoriei” de marți seara. Coaliția de Guvernare PSD-PNL lucrează pe final de an 2023 la bugetul României pentru 2024, an electoral pe toate palierele de vot. În declarațiile de până acum au fost promise creșteri salariale și investiții. Ce înseamnă creșterea de 5% pentru bugetari și unde este repartizată alocarea de 7,3% din PIB pentru investiții? Cristian Grosu a spus la Europa FM că anii 2025 și 2026 vor fi ani periculoși pentru România, pentru că „Ce s-a întâmplat în 2023 și ce urmează să se întâmple în 2024 va fi facturat în 2025 – 2026”.

Cristian Grosu: Creșterea cu 5% pentru bugetari, cadou electoral

Tudor Mușat: Premierul ne anunță că bugetul va avea alocări istorice pentru investiții (7,3% din PIB), pentru educație (4,1%), că deficitul o să fie undeva la 5% și că de la 1 ianuarie vor primi toți bugetarii mai puțin demnitarii 5% în plus la salarii. Și mă întreb: fără niciun fel de problemă cu bugetarii care muncesc, de ce trebuie să primească toată lumea de-a valma 5%?

Cristian Grosu: „Lucrurile sunt foarte volatile, dar luându-le pe rând, avem nevoie să vedem pe ce inflație contează statul anul viitor, pe ce curs de schimb față de euro în principal se va raporta bugetul. Deficitul – că așa în jur de 5%. Ce înseamnă în jur de 5%? 4,7% sau 5,3%?

Pentru că între cele două sunt niște zeci de miliarde. Deci nu avem la ora asta foarte multe detalii, dar cred că acea creștere cu 5% pentru bugetari e o chestie care să atenueze pe de-o parte inflația și pe de altă parte e un soi de cadou electoral. Pentru că nu se știe când vor mai putea fi crescute aceste salarii ale bugetarilor”.

Cristian Grosu: 2025 – 2026, ani periculoși pentru România

Cristian Grosu: „Noi ne uităm acum în anul 2024, care este electoral. Nu știu ce lucruri extraordinare se pot întâmpla într-un an electoral, când toate partidele se duc spre zona de stabilitate, se dau peste cap, împrumută – știu ele ce fac doar să nu existe șocuri.

Dar anul cu adevărat periculos sau anii cu adevărat periculoși vor 2025, 2026. Din ce cauză? Ce s-a întâmplat în 2023 și ce urmează să se întâmple în 2024 va fi facturat în 2025 – 2026. Guvernele nu vor avea altă opțiune decât să regândească Codul Fiscal, poziționarea față de muncă și față de capital. Acestea sunt lucruri care mă tem că ne vor lovi intempestiv”.

Tudor Mușat: La 2025 se gândesc oare politicienii de acum? Putem să suspectăm că își fac aceste calcule cu 2025 în minte?

Cristian Grosu: „Cred că cei care speră sau sunt convinși că vor face Guvernul atunci se gândesc la lucrul acesta. În ce sens? <<Hai să nu dăm și facilitatea asta. Hai să tăiem asta. Hai să prorogăm legea asta>> și așa mai departe. De obicei, dezavantajând electoratul celuilalt partid, pentru că aici vorbim de PSD-PNL. Ele vor guverna și în anii care urmează. Nu știm câți ani, dar cu siguranță doar cele două partide au șansa să facă un Guvern și am văzut că s-au înțeles – cu sau fără ghilimele – destul de bine în anul acesta”.

Cristian Grosu: Nu vine nimeni să facă investiții dacă nu ai infrastructură rutieră / Nu poți valorifica Portul Constanța pentru că nu ai o autostradă care să-l lege de Nădlac

Tudor Mușat: 7,3% din PIB se duc în investiții…

Cristian Grosu: „Este o cifră bună”.

Tudor Mușat: Dar cum se poate traduce în realitate? Sau ce înseamnă? Ne-a avertizat deja premierul că mare parte din bani se duc în transporturi. E lesne de înțeles: noi vrem să continuăm tot felul de proiecte de infrastructură rutieră. Unele au legătură și cu PNRR. Dar dincolo de asta, aici este partea de investiții? La asta trebuie să ne gândim când zicem investiții? La a mai lungi niște șosele?

Cristian Grosu: „Pentru noi sunt esențiale. Infrastructura rutieră este esențială… este prioritară. Este absolut prioritară. Pe de-o parte, avem zone întregi din România care nu sunt puse pe hartă de o autostradă; nu o să vină nimeni să-ți facă investiții pe traficul și pe ce se întâmplă acum. Pe de altă parte, ai Portul Constanța pe care nu îl poți valorifica dacă tu nu ai o autostradă de la Constanța la Nădlac”.

Cristian Grosu: NATO a pus piciorul în prag: Dacă vreți să vă apărăm, trebuie să ajungem în atât timp din punctul A în punctul B / Infrastructura rutieră și feroviară a devenit prioritară tocmai din perspectiva securității

„Pe de altă parte – și acesta poate a fost norocul nostru: în ultimii doi ani e un soi de antuziasm în ceea ce privește autostrăzile, tăiem panglici, filmăm din dronă, din elicopter, ne înființăm la fața locului cu camere și ziariști și așa mai departe. Știți care a fost norocul nostru?

Și lucrul acesta nu o să-l spună niciun politician: NATO a pus piciorul în prag și au spus <<Dacă vreți să vă putem apăra, trebuie să ajungem în atât timp din punctul A în punctul B>>.

Acum vreo 3-4 ani se punea problema unei autostrăzi NATO care să ajungă până la Marea Neagră și pe care să și-o asume Alianța. Până când, niște oameni au spus <<Stai puțin, dar e vorba de țara lor. Au furat câteva mii de kilometri de autostradă până acum și noi să le facem autostradă NATO?>> Și infrastructura rutieră și feroviară a devenit prioritară tocmai din perspectiva securității”, a spus Cristian Grosu la Europa FM.

Urmărește aici întreaga emisiune „Piața Victoriei”

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Cristian Ghinea: PNRR va fi o bombă bugetară în 2024 sau 2025 | VIDEO