Afacerile cu cozonaci ar putea depăşi anul acesta 1,5 miliarde lei, în creştere cu 6,3% – apreciază patronatele din domeniu.
În perioada sărbătorilor de iarnă, patiserii şi brutari mizează pe un consum de aproape 10 milioane de cozonaci. Pe piaţa românească activează peste 50 de companii producătoare de cozonaci. Cele mai vechi şase firme din domeniu apar în statistici încă din 1991.
Datele financiare arată că afacerile cu cozonaci sunt un business cu potenţial, dovadă că profitabilitatea firmelor producătoare s-a dublat în intervalul 2011-2015, de la 36,4 milioane lei la 82,2 milioane lei. Statistica ia în calcul numai firmele care au declarat legal producţia acestui tip de produs.
Însă, în preajma sărbătorilor de Paşte sau de Crăciun, sunt foarte mulţi producători de panificaţie care îşi reorientează producţia către cozonac, pască şi alte specialităţi. Analiza mai arată că sezonul de Crăciun din 2016 va fi cel mai bun din ultimii 10 ani pentru producătorii de cozonaci din România.
Potrivit datelor Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase , consumul de cozonaci a crescut în fiecare an cu aproximativ 1 milion de bucăţi, de la 7,3 milioane în 2014, la 8,1 milioane în 2015.
Cozonacul românesc are succes la export în principal în ţări precum Germania, Marea Britanie, Spania şi Italia, acolo unde sunt şi comunităţi importante de români.