Ivona Munteanu, din partea Asociației pentru Valori în Educație, și Gabi Bartic, director executiv BRIO au fost invitatele lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. De ce am ajuns în punctul în care matematica este privită de copii drept o materie mai puțin interesantă, dificilă și aridă? Și care este importanța testelor PISA privind literația numerică?
Gabi Bartic: Este foarte simplu ca atunci când dăm de greu să ne speriem. Ne dăm seama, în timp, că ne-ar fi trebuit doar perseverență
„Am ajuns în situația asta pentru că avem un reflex societal, când e vorba de cifre, să zicem <<Aoleu, asta este nasol. Asta nu o să pot să fac niciodată>>. Este foarte simplu ca atunci când dăm de greu să ne speriem și să spunem <<OK, nu-i de mine lucrul acesta>>. Și să ne dăm seama 10-25-20 de ani mai târziu că de fapt am fi putut face lucrurile acelea și că doar un pic de perseverență ne-ar fi trebuit”, a spus Gabi Bartic la Europa FM.
Gabi Bartic: „Învățarea este compusă din trial and error, din eșec, învățare, eșec, învățare”
„Dacă atunci când merge copilul, când învață să meargă, suntem atât de perseverenți și atunci când pică prima dată îl ridicăm și îi spunem că trebuie să persevereze. Și atunci când pică a doua oară îl ridicăm și îi spunem că trebuie persevereze. Și atunci când pică a 150-a oară îi spunem că trebuie să persevereze, de ce nu facem același lucru și la matematică, și la științe și la toate lucrurile la care copilul inevitabil are eșec? Învățarea este compusă din trial and error, din eșec, învățare, eșec, învățare până când eșecurile se succed mai rad, până când succesele sunt mai dese”, a adăugat Gabi Bartic.
Gabi Bartic: „Matematica, gândirea logică, fizica, chimia, biologia sunt subiecte care necesită ceva trial and error”
„Matematica este o zonă în care frustările sunt mari și noi ne-am obișnuit acești părinți elicopterizanți ai secolului acestuia să ne ferim copiii de eșec. Imediat ce are eșec spunem <<OK asta nu este de el și o să găsim altceva ce este de tine>> și o să îl ducem la orice altceva ce nu-i produce frustrare. Matematica, din nefericire, gândirea logică, fizica, chimia, biologia sunt subiecte care necesită ceva trial and error. Ceva exercițiu, perseverență. Și atunci mai degrabă ne retragem și spunem <<Nu e de noi>>”, a mai spus Gabi Bartic.
Ivona Munteanu: „Ar trebui să fim atenți și la tipul de informație la care sunt copiii expuși. Ar trebui să ne folosim de faptul că în jurul nostru totul este matematică”
Marcel Bartic: Ivona, sunt colegi de-ai noștri care din fericire reușesc să facă matematică astfel încât să trezească inspirație și pasiune copiilor, dar mi-e teamă că nu sunt o majoritate. Unii dintre colegii noștri, chiar bine intenționați, nu reușesc să treacă de bariera asta „Aș vrea, dar nu mă lasă programa”. Așa să fie oare?
Ivona Munteanu: „Eu cred că problema aceasta se manifestă în absolut toate disciplinele, nu este ceva strict legat de matematică și cred că vine din felul în care profesorii au fost pregătiți. Și, într-adevăr, formarea profesorilor era destul de mult teoretică în universitățile de acum 10-20 de ani. Pe asta se punea accentul, pe zona de teorie, pe de-o parte. Pe de altă parte, cred că este și un fel de lispă de aderență la felul cum este dinamismul lumii actuale. Ar trebui să fim atenți și la tipul de informație la care sunt copiii expuși și cumva ar trebui să ne folosim de faptul că în jurul nostru totul este matematică”.
Ivona Munteanu: „Cu testele PISA pe care le vom vedea mâine avem nevoie să știm unde ne aflăm și cu matematica și cu literația ca să știm mai departe care ar fi intervențiile posibile”
Marcel Bartic: E interesant conceptul de literație numerică. Pe mine mă duce cu gândul la ideea că toți copiii ar trebui să aibă niște competențe de bază.
Ivona Munteanu: „Și mai înseamnă și atitudine. Competența implică și atitudinea, de exemplu atitudinea cu care tu te raportezi la matematică”.
Marcel Bartic: Nu cumva și sistemul nostru de evaluarea îi forțează cumva pe copii să învețe la matematică doar pentru examenul respectiv?
Ivona Munteanu: „Aș spune ce cred eu aici: într-adevăr, mi se pare că este foarte puternic centrat învățământul pe evaluarea pe clasa a VIII-a și pe examenul de BAC. De altfel, eu cred că ar trebui să regândim cumva… De ce ne uităm la evaluările acestea? Bun, este și o competiție până la urmă și pentru admiterea la un liceu mai bun, dar până la urmă avem nevoie să știm unde suntem ca să știm ce ne propunem să facem mai departe.
Cu testele PISA pe care le vom vedea mâine avem nevoie să știm unde ne aflăm și cu matematica și cu literația ca să știm mai departe care ar fi intervențiile posibile. Pentru că eu sunt din partea Organizației Asociația pentru Valori în Educație, noi aplicăm teste înainte de a face propuneri despre intervenții în educație, ca să știm de unde plecăm și care ar fi pașii pentru a gândi un pilot, respectiv pentru a scala o intervenție mai mare în educație”.
Urmărește aici întreaga emisiune „Academia Europa FM”
Sursa foto: Shutterstock