Confidenţialitate

Controverse privind admiterile proprii de la unele licee. Cîmpeanu apără prevederea, unii profesori spun că va separa elevii săraci de cei bogați

După ce a refuzat prelungirea perioadei de dezbatere a proiectelor Educației, ministrul Sorin Cîmpeanu, a explicat joi dimineață la Europa FM, că în câteva zile va trimite texetele actelor normative la alte ministere pentru avizare.

O discuție importantă va fi la Ministerul Finanțelor, apoi, după această etapă, proiectele vor merge la Guvern pentru avizare și apoi la Parlament.

Sorin Cîmpeanu: „Este o lege care are un impact bugetar de aproape 40 de miliarde de lei, sigur că asta va presupune discuții serioase cu Ministerul de Finanțe. Va intra în avizare la Ministerul de Justiție, vom vedea dacă sunt observații, le vom prelua în avizare la alte ministere, la consiliul legislativ și la economico-social, apoi va intra în Guvern. Va fi adoptat într-o formă mai mult sau mai puțin apropiată de cea care intră în Guvern și va fi transmis Parlamentului. Mai apoi, Parlamentul va decide care va fi procedura de adoptare.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Vă reamintim, miercuri, 100 de intelectuali, asociații ale studenților, elevilor și părinților au cerut prelungirea perioadei de consultare publică pentru că au acuzat că discuțiile s-au făcut în vacanța profesorilor, iar consultările ar fi fost oricum incomplete.

Printre semnatarii scrisorii se află și conferențiarul Radu Vancu, de la Facultatea de Litere din Sibiu.

La Europa FM, el a explicat că printre problemele majore ale proiectelor scrise de Ministerul Educatiei se află posibilitatea organizarii unor admiteri proprii de catre cele mai bune liceea din țară:

„Este echitabil ca elevii să aibă același tip de examen, nu examene diferite care să conducă la un soi de segregare între elevi care-și permit meditațiile organizate de profesorii acelor colegii naționale și cei care nu și le permit. Care-i problema, de fapt? Se construiesc două tipuri de elevi dacă vreți, o castă de elevi care vine din familii bune, care are posibilitatea de a plăti medidațiilr date de profesorii acelor colegii, care vor face ei înșiși subiectele, care le vor corecta ei înșiși, nu vor mai fi lucrări corectate în alte centre. Asta încalcă și principiul tranparenței nu doar pe cel al inechității și asta constituie o nedreptate în plus într-o Românie oricum suficient de nedreaptă.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Profesorul Radu Vancu atrage atenția că piața meditațiilor, majoritatea nefiscalizate, a dus în România, la segregarea copiilor în funcție de câți bani au părinții:

„În 2022 era estimată această industrie a meditațiilor la vreo 300 milioane de euro în România, acum este cu siguranță mult mai mare și discutăm despre copii care sunt într-un fel dopați cu meditați și ceilalți. Asta împarte România în două, România elevilor noștri este una care se segregă tot mai profund, cum să construiești o lege care să amplifice această segregație, în loc se încerci să deschizi învățământul de calitate către cât mai mulți copii, inclusiv către cei săraci, ei ar trebui să fie prioritatea acestei legi.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

 

În replică, ministrul Educației apără prevederea din proiectul de lege a educației care ar putea da dreptul colegiilor naționale să organizeze examene proprii, cu subiecte proprii, separat de evaluarea națională.

„Acest concurs de admitere dă șansa tuturor colegiilor din România de învățământ preuniversitar de stat să organizeze un examen de admitere după cel de evaluare națională, în care elevi care doresc pot să se specializeze într-un anumit domeniu (…). Echitatea este cea mai mare problemă a învățământului românesc, echitatea nu exclude nicidecum performanța.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Citește și: Proiectele legilor educației, lăudate de ministrul Cîmpeanu: „S-ar putea să mă înscriu la a doua facultate”. 100 de intelectuali spun însă altceva

Foto: Shutterstock