Un raport al Consiliului Concurenței confirmă: medicii recomandă tratamente inovative fiind influențați de companiile producătoare prin invitații la congrese și sponsorizări. Consiliul Concurenței a analizat piața medicamentelor.
Documentul arată că medicii le recomandă pacienților medicamentele inovative, în detrimentul celor generice, deoarece sunt influențați de copaniile producătoare prin marketing. Mai exact prin congrese științifice, întâlniri promoționale, materiale și obiecte publicitare dar și sponsorizări.
Cei mai vizați de acest comportament sunt medicii de familie, medicină generală, medicii cardiologi și interniștii.
Același document mai arată că pacienții sunt direcționați de medici către anumite farmacii, fapt ce explică numărul foarte mic de farmacii care încasează o mare parte din sumele decontate la nivel de județ.
De exemplu: în județul Iași, în septembrie 2014, din totalul de 386 de farmacii care au eliberat medicamente incluse în programe naționale, o singură farmacie a decontat 69% din totalul medicamentelor eliberate pentru Programul Național de Oncologie.
S-a mai descoperit că majoritatea distribuitorilor condiționează livrarea către farmacii a medicamentelor foarte solicitate. Adică farmacia este obligată de companie să cumpere și alte medicamente pe care nu le dorește sau pe care în mod normal nu le-ar comanda.
În plus, în raport se mai precizează că nu toți producătorii au actualizat prețurile medicamentelor conform reglementărilor în vigoare.