Premierul și ministrul Transporturilor au cerut directorilor companiilor de stat cu mari pierderi, așa cum este cazul CFR Marfă, CFR Infrastructură și CFR Călători, să reducă pierderile uriașe, așa că o variantă luată în calcul este acum reducerea numărului angajaților.
Sindicatele susțin că, la cel puțin CFR Marfă, există deficit mare de personal care se formează foarte greu și nu cred că disponibilizarea angajaților este o soluție bună.
Căile Ferate Române sunt grav afectate de lipsa investițiilor, bugetul alocat fiind constant sub 10% din cel necesar, în ultimele 3 decenii, iar reducerile de costuri s-au redus la disponibilizări.
Acum, pe lângă alte datorii, CFR Marfă trebuie să dea la bugetul de stat aproximativ 570 de milioane de euro, sumă alocată în 2013 ca aport de capital în 2013, când s-a încercat privatizarea. Comisia Europeană a considerat suma ajutor de stat.
Grigore Mare, președinte al sindicatului Mișcare Comercial din CFR, spune că reducerea de costuri prin noi disponibilizări, peste 1.300 de persoane, ar afecta și mai mult compania de marfă:
„Am ajuns într-o situația unde nu mai avem de unde să recrutăm, personalul de la CFR nu se formează de pe azi pe mâine. Este un deficit la funcțiile de exploatare în toate zonele, se discută doar la CFR Marfă de o disponibilizare de personal. Noi atâta știm, când schimbăm guvernul facem o restructurare. Care restructurare? Dăm oameni afară.”
Planul de restructurare a companiilor CFR nu a fost încă avansat în consiliile de administrație. Liderul sindical spune că șefii companiei ar trebui să îmbunătățească situația CFR altfel.
La nivel european, Comisia recomandă acum investiții masive în transportul de marfă și călători cu trenul.
- Anca Grădinaru