Țara noastră este văzută ca o sursă de dezastre maritime la exportul cu animale – arată auditul realizat de Comisia Europeană, privind portul Midia.
Raportul avertizează asupra cruzimii cu care sunt tratate animalele și asupra faptului că autoritățile române autorizează vapoare care le expun la riscuri deosebite pe durata călătoriei spre țări terțe.
Mai mult de jumătate dintre vapoarele de export care operează în UE sunt autorizate de România, deși sistemul de inspecție nu este capabil să reducă riscurile pentru animale, din cauza condițiilor precare ale navelor, arată organizația Animals International, citând Comisia Europeană.
Altfel spus – acest lucru permite practic autorizarea tuturor vechiturilor plutitoare – afirmă Gabriel Păun, directorul organizației.
Apoi, ANSVSA nu monitorizează starea animalelor pe durata călătoriei și nu a putut face dovada că înainte de a fi urcate pe vaport acestea sunt apte să continue călătoria.
”Dacă nu au murit în camioane în drumul spre port, atunci animalele sunt bătute și forțate să urce pe vapoare”, susține Gabriel Păun.
Și în privința animalelor moarte la bordul vapoarelor, sistemul dă dovadă de opacitate.
S-a aflat despre ele doar în urma unor tragedii, așa cum a fost cazul navelor Trust 1, la bordul căreia au murit de sete peste 14.000 de oi și Queen Hind, care s-a răsurnat la scurt timp după auditul Comisiei Europene, chiar la plecarea din portul Midia, omorând alte peste 14.600 de oi.
O lege aflată în dezbatere în Parlamentul României ar putea să reducă din aceste riscuri, propunând suspendarea exportului cu animale vii pe timp de vară, iar în restul anului acesta să se facă sub supravegherea atentă a veterinarilor.