Pentru construcția de autostrăzi , alături de reabilitarea căilor ferate, Comisia Europeană pune la dispoziția României experți în infrastructură și finanțare, reuniți într-un grup de lucru, care vor ajuta oficialii de la București să ducă la bun sfârșit marile proiecte.
Autoritățile vor beneficia de sprijin constant, pentru a nu mai pierde fondurile, a explicat – la Europa FM – comisarul european pentru Transporturi.
”Experții europeni în diverse domenii ar putea să ajute România permanent, de la stadiul de idee al proiectului de infrastructură la găsirea celei mai bune finanțări în dezvoltarea proiectului propriu-zis. Pe parcursul implementării să facă un fel de consultanță de proiect dar și de implementare, până la cele mai mici detalii de management, astfel încât să evităm aceste blocaje și întârzieri care ne sufocă de atâția ani în proiectele mari de infrastructură”, a declarat Adina Vălean.
În Polonia, un grup de lucru asemănător a ajutat autoritățile de la Vașovia să atragă aproape 3 miliarde de eur pentru reabilitarea sau construcția de căi ferate.
”Acest concept a fost folosit cu succes de Polonia, în 2015 se afla în pericol să piardă foarte multe dintre finanțările pe care le avea la dispoziție, avea 150 de km de cale ferată reabilitată, odată ce a intrat într-un astfel de concept, la trei ani la 1620 de km de cale ferată reabilitată și construită nouă și absorbții de peste 2 miliarde de euro. Asta arată că dacă te sprijini pe experți care te pot ajuta îți crești capacitatea de administrare a unui proiect”, a adăugat Adina Vălean.
Prin Fondul de Revenire Economică și Reziliență de la nivel european, România are alocate în jur de 9 miliarde pentru infrastructură, conform primului draft depus la sfârșitul anului trecut de Guvernul de la București. De asemenea, am putea accesa cel puțin 700 milioane euro pentru cale ferată și canale navigabile prin Mecanismul de interconectare al Europei.