Decizia CFR Călători de a scoate de pe trasee toate locomotivele similare celei implicate în accidentul din Galați a fost luată de consiliul de administrație al companiei pentru a preveni noi incidente și pentru ca locomotivele să fie verificate și, acolo unde e cazul, reparate. Sindicatele spun că e nevoie de investiții masive la CFR, în condițiile în care trenurile au o vechime de peste 40 de ani.
Locomotiva implicată în accidentul feroviar din Galați, în care o persoană a murit și alte trei au fost rănite, avea o vechime de peste 40 de ani și ar fi prezentat o defecțiune la una dintre piese.
17 locomotive ce folosesc același tip de piesă și deservesc trenuri de călători sunt retrase din circulație, a spus la Europa FM, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Mănescu:
„Toate locomotivele dotate cu un astfel de agregat graduator, deci sub ansamblu e o piesă, trebuie verificate, probabil că se va lua o decizie de înlocuire a lor după care vor fi repuse în circulație. Ca să preîntâmpini un nou eveniment nedorit ca un accident precum cel de la Galați s-a luat această decizie de a fi retrase din circulație. Undeva în jur de 17 locomotive cred că sunt în total (…) ele vor fi probabil demontate, este posibil să se ia decizia să fie retrimise la fabrica constructoare și să fie verificate pe standuri.”
Iulian Măntescu spune că în ultimii 30 de ani nu s-au făcut deloc investiții la CFR și după un accident produs în 2016, la Bârsești, în urma căruia au murit doi mecanici de locomotivă, sigura măsură luată a fost retragerea din circulație a locomotivelor similare ce tractau trenuri de marfă:
„În continuare trebuie să lucrăm cu material rulant îmbătrânit, vechi de peste 40 de ani, din 1990 nu s-au mai construit locomotive noi în România, Electroputere a fost închisă ulterior, a fost privatizată, Softronicul mai construiește ceva, e o singură locomotivă achiziționată de către CFR Călători în ultimii 32 de ani nouă, prima locomotivă pe care a produs-o Softronicul.”
Ce ar trebui făcut în perioada următoare?
„Puține soluții se întrevăd. Pe termen lung este să ne trezim și statul român să aloce sume importante de bani și să facă achiziție de material rulant, iar în următorii 10 ani să discutăm de retragerea tuturor locomotivelor vechi și înlocuirea cu altele noi.
-Cât la sută din flota CFR ar trebui înlocuită, în opinia dumneavoastră?
Toată, 100%.”