Confidenţialitate

Cele mai frumoase corăbii din lume pot fi admirate în acest weekend în Portul Constanţa

Velierele sunt la cheiul Terminalului de pasageri şi îşi aşteaptă vizitatorii, cu muzică, dans, delicatese tradiţionale din Dobrogea, artizanat şi artificii.

Regata Marilor Veliere din Marea Neagră este cel mai aşteptat eveniment al anului, după ediţia de mare succes din mai 2014. Are loc între 8 şi 11 septembrie, când publicul va putea vizita toate corăbiile ancorate în Portul Constanţa, la Terminalul de pasageri.

Regata Marilor Veliere face parte dintr-o serie de regate internaţionale ce se desfăşoară an de an, începând din 1956, sub egida Sail Training International, o organizaţie non-profit din Marea Britanie care în 2007 a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace datorită activităţii sale pentru educarea tinerilor la bordul navelor cu vele şi promovarea prieteniei şi înţelegerii la nivel internaţional.

Portul Constanţa este prima etapă din Regata Marilor Veliere (Black Sea Tall Ships Regatta 2016). De aici, navele vor ajunge în Novorossiisk, Rusia (16-19 septembrie), Sochi, Rusia (21-25 septembrie) şi în Varna, Bulgaria (1-4 octombrie). Evenimentul este organizat de Navigator Yacht Club, în parteneriat cu Academia Navală Mircea cel Bătrân şi Liga Navală Română, cu sprijinul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În total, la startul regatei sunt aşteptate 15 veliere din 6 ţări, cu un total de peste 1.000 membri de echipaj.

velier-colorat

Printre navele care pot fi văzute în week-end în portul Constanța se află Kruzenshtern, velier din Clasa A (cea mai mare posibilă), care va reprezenta Rusia. Velierul Kruzenshtern este foarte uşor de recunoscut datorită coloritului său specific: negru cu o dungă albă, un simbol al navelor care făceau comerţ cu Estul.

Nava a fost construită în anul 1926 şi s-a numit iniţial Padua, după oraşul italian cu acelaşi nume. A purtat multă vreme însemnele Germaniei, iar atunci când nu era pe mare putea fi găsită în portul Hamburg. Între 1938 şi 1939, Padua a înregistrat un record mondial, care nu a fost depăşit nici azi. A realizat cel mai scurt voiaj al unui velier pe relaţia Hamburg – Australia, via Chile, şi retur, în 8 luni şi 23 de zile.

După 20 de ani, în 1946, velierul a fost predat Rusiei, în urma celui de-al Doilea Război Mondial. A fost rebotezat după exploratorul rus Ivan Fyodorovich Kruzenshtern. Între 1961 şi 1965, Kruzenshtern a executat misiuni de-a lungul Oceanului Atlantic, Mării Mediterane şi Caraibelor, iar în 1965 a fost transferat Ministerului Rus al Pescuitului pentru a fi folosit de studenţii care se pregăteau să devină pescari. De-a lungul timpului nava a fost folosită atât în filme germane (trei la număr), cât şi în mai multe pelicule sovietice. Ba mai mult, în 1997 a fost subiectul unui documentar britanic numit Tall Shop şi transmis de Discovery Channel.

În prezent, Kruzenshtern ancorează în porturile Kaliningrad şi Murmansk şi este al doilea cel mai mare velier încă funcţional, după Sedov, o altă navă rusească ce are origini nemţeşti.

Foto: Ovidiu Oprea