Trecerea de la anvelopele de vară la cele de iarnă nu înseamnă doar schimbul de roți și atât. Este de preferat să faceți câteva operațiuni în plus care vă vor ajuta nu doar să prelungiți durata de viață a acestora, dar și să fiți mai în siguranță.
Pentru a nu fi surprinși de schimbarea bruscă a vremii, ar fi de preferat să schimbați anvelopele de vară cu cele de iarnă imediat ce temperaturile de dimineață și de seară scad sub 10 grade Celsius. Astfel, nu veți ajunge să îngroșați rândurile celor care stau la cozi cu orele la vulcanizări sperând să apuce schimbarea de roți. În plus, dacă vă veți programa din timp, veți avea suficient timp să faceți mai multe operațiuni, necesare atunci când faceți schimbarea.
Primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să verificați presiunea în roți. Pe durata depozitării anvelopelor de iarnă este posibil ca aceasta să se fi modificat. Dacă vă facți schimbul acasă, în garaj, este bine să-l aveți în vedere. La orice vulcanizare cât de cât decentă această operațiune intră în procedurile standard.
În al doilea rând, verificați adâncimea profilului anvelopelor. Aceasta trebuie să fie de minim 3 milimetri. Dacă au peste 5, sunteți în siguranță pentru un sezon de utilizare normală. Dacă au mai puțin de atât, este posibil să fie ultimul sezon în care le folosiți. Totodată, trebuie făcută rotația anvelopelor. Dacă nu v-ați notat care unde a fost atunci când ați montat anvelopele sau roțile de vară, atunci singura soluție ar fi să le montați pe cele cu cea mai mare uzură pe puntea spate. De regulă pneurile se uzează mai mult pe puntea față.
În cazul în care aveți roți de dimensiuni diferite pentru vară față de cele de iarnă, trebuie să faceți și reglajele unghiurilor. Atenție, însă, la foarte multe mașini moderne se reglează atât unghiurile punții față cât și cele ale punții spate. Verificați împreună cu personalul calificat de la stația de reglare unghiuri. Această operațiune este necesară atunci când aveți roți mai late sau jante cu diametru mai mare pentru roțile de vară. În cazul în care sunt de aceeași dimensiune, tot ar fi de preferat să faceți o verificare a unghiurilor. Din cauza denivelărilor sau a gropilor, acestea pot suferi modificări de-a lungul timpului. În cazul în care nu le veți ajusta, comportamentul rutier al mașinii va fi afectat în mod negativ. De asemenea, veți înregistra consumuri mai mari de carburant. Cu cât le reglați mai repede, cu atât veți economisi mai mulți bani. În plus, dacă nu vă duceți în ultimul moment la schimbarea de roți, veți avea suficient timp și nici cei de la vulcanizarea respectivă nu vor fi prea aglomerați ca să se mai ocupe și de acest aspect.
O altă operațiune obligatorie obligatorie este verificarea și re-echilibrarea roților. Chiar dacă atunci când le-ați dat jos de pe mașină acestea păreau în regulă, nu înseamnă că și erau. Deseori apar dezechilibre care pot fi sesizate doar la anumite viteze pe care în general nu le atingeți. Dar asta nu înseamnă că subansamblele vehiculului nu le simt și nu le suportă, amplificând uzura diverselor articulații sau componente (arcuri, amortizoare, bucșe, pivoți etc.).
Odată ce ați trecut de toți acești pași, ultimul este depozitarea anvelopelor sau a roților de vară. O soluție foarte la îndemână ar fi plasarea acestora într-un hotel de anvelope și jante, de preferat chiar la vulcanizarea sau service-ul unde faceți schimbul de roți. Astfel, nu veți mai avea grija felului în care le depozitați și le îngrijiți. În plus, veți scăpa și de corvoada încărcării și descărcării acestora din vehicul. Dacă, totuși, preferați să le depozitați acasă în garaj, trebuie să le inspectați în prealabil de existența unor neregularități, împunsături sau obiecte blocate între blocurile de cauciuc ale profilului (pietricele, cuie, cioburi, etc). Totodată este de preferat să le ambalați în saci dedicați anvelopelor și roților pentru a le proteja.