Datele relevate în ediția 2018 a testului Programme for International Student Assessment (PISA) confirmă deficiențele majore ale sistemului de educație din România.
PISA 2018 indică un nivel record de analfabetism funcțional, de 44%, în vreme ce scorurile înregistrate de elevii români sunt cele mai slabe din ultimii nouă ani.
Invitat în emisiunea Piața Victoriei, Dragoș Iliescu, expert în testare și colaborator OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), care a pus la punct testele PISA, a fost întrebat de Alice Iacobescu cum arată o asemenea testare, pe care trebuie să o susțină elevii de 15 ani.
“Sunt ușor atipice pentru România în sensul că nu măsoară conținuturi ale programei, ci măsoară competențe. Ce înseamnă să fii competent cu matematica? Înseamnă să poți să folosești matematica ca pe orice alt instrument în interacțiunea ta cu viața cotidiană. […] Capacitatea de a înțelege o problemă și de a o rezolva are două componente – ușurința aritmetică și raționament matematic. Ușurința aritmetică este ușurința cu care rezolvi ecuația. Capacitatea de raționament matematic este capacitate de a înțelege despre ce ești intrebat”, a răspuns Dragoș Iliescu.
Care este relevanța testelor PISA?
“Misiunea OECD este aceea de a oferi asistență de dezvoltare statelor. Calitatea forței de muncă pe care tu o ai vorbește în mod direct despre economia pe care tu poți s-o dezvolți. Cu o forță de muncă necalificată, evident că România nu poate fi competitivă și asta îți spune OECD – atenție, peste trei ani acești copii o să aibă 18 ani și o parte dintre ei o să intre în rîndul forței de muncă. Și apoi OECD vorbește nu doar de capacitatea economică – cred că e unanim recunoscut în țările vestice că scopul educației nu e doar acela de a genera tehniciști, ci cetățenii zilei de mâine. Aceștia sunt oameni care nu pot înțelege un discurs sau un mesaj politic, dar sunt oameni care vor vota”, a spus Dragoș Iliescu în emisiunea Piața Victoriei.