Confidenţialitate

Ce șanse are România pentru dezvoltarea agroturismului și a turismului culinar

Cluj-Napoca a fost locul unde s-a desfășurat primul eveniment cu tema ”AGROTURISM ȘI GASTRONOMIE ROMÂNEASCĂ”, la facultatea USAMV, sub organizarea TMT PR, în parteneriat cu AgroTransilvania Cluster și cu sprijinul ANTREC.

Structurat pe trei segmente – conferintă, exposhow și spectacol culinar însoțit de cină, evenimentul ”AGROTURISM ȘI GASTRONOMIE ROMÂNEASCĂ” a reunit 100 de participanți, 24 de vorbitori (2 diplomați, reprezentanți ai unor tări cu tradiție în agricultură și agroturism, 2 ministere reprezentate, 9 asociații de profil, ONG-uri și clustere active în domeniul turismului și al agriculturii), 9 parteneri din comunitatea de business locală, 12 expozanți la târgul cu vânzare și peste 20 de parteneri în total.

În cadrul evenimentului, s-a analizat potențialul pe care îl are România pentru dezvoltarea agroturismului și a turismului culinar prin prezentarea de modele de bună practică, posibilități de finanțare disponibile la nivelul UE, cadru legislativ national, scheme de calitate naționale și europene etc. Cina cu spectacol culinar demonstrativ de gastronomie românească i-a avut ca invitați speciali pe Mircea Groza (maestru bucătar, cercetător și etnolog) și Chef Nico Lontras (Rare Food Services).

„Ne-am propus mai mult decât o conferință. Un schimb de idei și de informații. Am dorit să reunim sub această umbrelă profesioniștii din România care până acum au lucrat în proiecte independente, dar care toate converg către un tot unitar – potențialul gastronomic românesc, ce poate revitaliza comunitățile rurale. În secundar, proiectul stimulează un branding de țară – cultural gastronomic. Vrem să atragem atenția asupra acestui potențial național uriaș și să arătăm ce resurse avem“, explică
Mirela Scarlat, fondator TMT PR.

“AgroTransilvania Cluster a fost creat cu scopul de a sprijini dezvoltarea sectorului agroindustrial prin creșterea competitivității asociației și a fiecărui membru în parte. Suntem convinși de faptul că în cadrul acestui eveniment savoarea gastronomiei locale, ce constituie minunata tradiție culinară din zonă și originalitatea producătorilor, va deschide apetitul pentru dezvoltarea lanțurilor de valoare integrate ce vor aduce pe mesele turiștilor din pensiunile agroturistice gustul și aroma de neuitat ale bucătăriei ardelenești”, consideră Prof. Dr. Felix Arion, directorul general al AgroTransilvania Cluster.

Mai mulți oficiali au luat cuvîntul în cadrul conferinței ”AGROTURISM ȘI GASTRONOMIE ROMÂNEASCĂ”, prezentând exemplele din țările lor care au dus la consolidarea turismului.

Mihael Zupančič, Ambasadorul Republicii Slovenia în România a vorbit despre oportunitățile din agroturism și gastronomie în țara sa, menționând câteva cifre relevante: 850 pensiuni/gospodării agroturistice, 37% din teritoriul Sloveniei se află sub protecţia Natura 2000, 2.104 ferme organice, cu peste 10.000 km de trasee montane marcate, 24 regiuni gastronomice și 365 de feluri tradiţionale de mâncare şi băutură. Mai mult, Slovenia a reușit să crească agroturismul local prin promovarea ideii “din grădină în farfurie” și chiar prin implicarea în adoptarea la nivel european a Zilei Mondiale a Albinei.

Arie Veldhuizen, consilier agricultură, industrie alimentară și natură, din partea Ambasadei Olandei în România, a oferit și el exemple de succes în promovarea vieții rurale din țara natală, amintind și activitățile întreprinse în 2018 de Olanda pentru a marca statutul de Regiune Gastronomică Europeană pentru provincia NOORD-BRABANT.
Bogdan Licărete, director București ANSVSA a prezentat proiectul ”Puncte Gastronomice Locale”, adică unități de alimentaţie publică de tip familial, menite să ofere doritorilor produse și preparate alimentare specifice zonelor geografice ale României.

”Bunătățile tradiționale din pensiuni – atracție permanent pentru turiștii români și străini” este proiectul susținut de conf. univ. dr. Maria Stoian, preşedinte fondator ANTREC România, care a subliniat rolul gastronomiei locale alături de cele mai importante forme de manifestare ale culturii populare – portul popular, obiceiurile locului, serbările locale, meşteşugurile- în promovarea agroturismului.

Dr. ing. Dănuț Ungureanu, Șef birou Strategii, Politici și Programe de Dezvoltare Durabilă a Zonei Montane – Agenția Zonei Montane, a punctat faptul că zona montană este recunoscută pentru gradul mic de poluare, ceea ce le conferă alimentelor provenite din acest areal un plus de valoare, fenomen receptat deja pe piață.

Produsele din zona de munte (conform specialiștilor) sunt net superioare față de cele ce se regăsesc la momentul actual pe piață, iar promovarea mențiunii de calitate facultative ”produs montan” ar putea să-i încurajeze atât pe producători să-și certifice astfel produsele, precum și pe consumatori, în sensul de a le câștiga încrederea și de a le oferi garanția pentru consum.

Salam de Sibiu IGP, Povestea Porcului de Bazna, Drumul Brânzei în Mărginimea Sibiului, Mica Ilinca și Pensiunea Livada Bunicului au fost câteva dintre poveștile gastronomice ale producătorilor locali care s-au spus în ziua de 18 octombrie, la Cluj.

Alin Chipăilă, Președinte Asociației Județene de Turism Sibiu a vorbit despre Drumul brânzei în Mărginimea Sibiului, un intinerariu ce uneşte comunităţile cu potenţialul turistic al peisajului natural şi cultural cu scopul de a întări BRANDUL regiunii şi de a dezvolta un NOU PRODUS TURISTIC.

De asemenea, Alin Chipăilă a prezentat pe scurt programele planificate în cadrul Sibiu 2019 – Regiune Gastronomică Europeană. Programul va genera o abordare integrată a domeniului şi o politică publică coerentă şi sustenabilă la nivelul întregii regiuni, având drept finalitate o zonă mai atractivă pentru locuire, turism şi investiții.

Anca Brata, Vicepreședinte Asociația pentru Cercetarea și Promovarea Produselor Agroalimentare Crișana, colectiv format din oameni de afaceri, fermieri şi cadre didactice universitare din Oradea, și-a propus potențarea sectorului agroalimentar din județul Bihor și din regiunea Crișana, vorbind în detaliu despre viziunea lor și modul cum lucrează pentru atingerea obiectivelor.

În prezentarea ”Food Transilvania Market. Lanțul scurt de aprovizionare”, dr. Felix Arion, președinte AgroTransilvania, a menționat rolul asociației sale și a celor peste 80 de membri în dezvoltarea la nivel regional a numeroase proiecte precum și a oportunităților de piață.

”Antreprenorești – Adoptă un Sat” este un alt proiect care și-a propus să revitalizeze satul românesc prin construirea unui model de dezvoltare economică și socială în mediul rural. Echipa s-a angajat ca, începând cu primăvara lui 2020, împreună cu 10 comunități, să organizeze un festival național, care să unească organizațiile implicate în susținerea satelor din România sub umbrela programului Antreprenorești. Daniela Marișcu, lider de proiect Antreprenoresti, a pus punctul pe i prin precizarea ca “țăranul român este antreprenor prin fire”. A întărit acest mesaj și prezentarea lui Mihai Ungurenuș fondatorul pensiunii Livada Bunicului, Stănești Argeș, factor determinant al succesului Antreprenorești.

”În activitatea noastră de dezvoltare a ecoturismului, în Colinele Transilvaniei avem un focus special pe partea de gastronomie locală. Experiența culinară se regăsește atât în produsele și evenimentele turistice dezvoltate, cât și în activitatea cu comunitățile locale. Este un domeniu în care ideile și cazurile de bună practică trebuie prezentate și dezbătute. O destinatie de succes se face cu eforturi comune”, a spus Mihai Dragomir, membru fondator al Colinele Transilvaniei – Asociația Mioritics.

Cristian Cismaru, fondatorul și președintele My Transylvania a vorbit despre proiectele asociației menite să promoveze patrimoniul local și cultura gastronomică prin evenimente alternative în sudul Transilvaniei: Transylvanian Brunch, Eat Local, festivalul Transilvania Gastronomică. Mai mult, a lansat audienței și câteva teme de gândire: care sunt produsele / rețete tradiționale care pot fi reinterpretate, contribuim oare la globalizare inovând pe baza tradițiilor, poate deveni o rețetă străină un produs local dacă este preparată cu ingrediente locale?

”Ce facem ca să fie aleasă zona noastră?” este întrebarea la care au încercat să găsească răspuns cei de la ANTREC Covasna, reprezentați de Atilla Daragus, Președinte, ANTREC Covasna. ANTREC Covasna a identificat mai mulți factori pentru buna promovare a agroturismului : legislația, impozitarea în turism, condiții de clasificare, infrastructură, forță de muncă, siguranța turiștilor, potențialul turistic al zonei, promovarea regiunii, raportul preț- calitate, păstrarea tradițiilor, oferte sezoniere, festivaluri gastronomice.

Secretarul de stat în cadrul MADR, Alexandru Potor a fost și el prezent la conferință, unde a detaliat câteva dintre obiectivele sM 6.3 din cadrul PNDR 2014-2020 – Dezvoltarea fermelor mici, a prezentat aspecte privind Submăsurile 16.4 și 16.4a – Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanțul de aprovizionare.

El a mai amintit că în categoria beneficiarilor eligibili pot intra parteneriatele constituite din minimum un fermier sau un/o grup de producători/cooperativă care activează în sectorul agricol și minimum un partener din următoarele categorii: microîntreprinderi și întreprinderi mici, organizații neguvernamentale, consilii locale; unități școlare, sanitare, de agrement și de alimentație publică, fermieri (persoane fizice sau entități organizate juridic). În funcție de obiectivele proiectului, în cadrul parteneriatului pot fi incluse și alte entități relevante, cum ar fi institutele și stațiunile de cercetare.

Cosmin Dragomir, fondatorul Gastroart.ro, revista on-line despre arta gastronomica si maestrul bucătar Mircea Groza, au trezit un apetit monstru în participanții conferinței prin pasiunea cu care au prezentat rețete tradiționale românești și au subliniat dorința lor de a aduna cât mai multe rețete de bucătărie din casele sătenilor. Mircea Groza, etnolog totodată, menționa că fiecare casă are o diferită rețetă de sarmale sau de ciorbă, completând provocarea lui Cosmin Dragomir: ”să convingem sătenii să extindă meniul de bucătărie cu care suntem atât de obisnuiți, în sensul de a adăuga rețete culinare ce riscă să intre în desuetudine”.

Michaela Podolsky, Fondator Convivium Transilvania – Transylvania Culinary Academy a vorbit despre importanța creării unui spatiu care oferă oportunitatea de a vizita tot ceea ce înseamnă moștenirea istorică a Transilvaniei și de a descoperi gastronomia tradițională și naturală a regiunii. Mesajul ei: ”călătoriți înapoi în timp și experimentați stilul de viață transilvănean autentic”.