În ciuda măsurilor de atenuare a impactului COVID-19 asupra educației, trecerea la învățământul la distanță riscă “să agraveze inegalitățile deja mari” – este concluzia în privința României, prezentată în Monitorul anual al Comisiei Europene privind Educația.
„Contextul socioeconomic afectează în mod semnificativ performanțele elevilor/studenților, limitând rolul pe care îl poate juca educația ca garant al egalității de șanse”, transmite Comisia.
Raportul notează că, deși țara noastră a avut la dispoziție bani europeni și a prezentat planuri de digitalizare a sistemului de învățământ, elevii și profesorii din România au competențe digitale mai slabe decât media europeană.
România este una din țările din Uniunea Europeană care investește cel mai puțin în educație.
Acest aspect se resimte mai ales în învățământul preuniversitar, ceea ce de la începutul epidemiei în România a accentuat și mai tare inegalitățile dintre elevii de la țară față de cei de la oraș, remarcă expertul în educație Marian Staș:
Lucrurile făcute din martie și până acum sunt insuficiente. Nu au focalizările necesare pentru a aduce sistemul la niște parametri de funcționare cât mai buni cu putință. Am în vedere, de pildă, un aspect extrem de neplăcut – promisiunea ca la începutul anului școlar, 250 de mii de tablete să fie în casele copiilor.
Doar 60% dintre tinerii din România au competențe digitale de bază, în timp ce în majoritatea statelor din Uniune, 8 din 10 elevi și studenți au abilități medii de utilizare a tehnologiei.
„Contrar opiniei larg răspândite conform căreia tinerii de astăzi reprezintă o generație de <nativi ai erei digitale>, rezultatele sondajului indică faptul că mulți dintre ei nu-și dezvoltă competențele digitale la un nivel suficient”, se arată în raport.
În ceea ce privește profesorii, raportul Comisiei Europene notează că deși s-au investit bani de când răspândirea coronavirusului a forțat închiderea școlilor, nu multe cadre didactice și-a îmbunătățit competențele digitale.
Este necinstit să spunem că din martie și până acum n-au apărut progrese în ceea ce privește capacitatea de a livra educație online a profesorilor. (…)
Monitorul anual al educației atrage atenția că unul dintre cele mai importante obiective pentru modernizarea sistemului educațional din România este îmbunătățirea sistemului de formare al profesorilor.
Totodată, Comisia mai transmite că este necesară asigurarea unei mai bune dotări a școlilor cu echipamente digitale.