Peste un milion de români suferă de tulburări ale somnului, însă doar aproximativ 5.000 sunt diagnosticaţi, iar 550.000 suferă de sindromul de apnee în somn.
Un studiu făcut în 22 de ţări a arătat că România ocupă locul 10 în topul accidentelor rutiere produse pe fondul aţipirii la volan, specialiştii recomandând persoanelor care au senzaţia de somnolenţă în timp ce conduc, deşi au avut un somn odihnitor, să apeleze la un medic.
O campanie de informare şi educare privind cauzele, consecinţele şi metodele de combatere a somnolenţei la volan, sub sloganul ”Siguranţa pe drum începe după un somn bun”, a fost lansată vineri, de Ziua Mondială a Somnului. În Lumea Europa FM discutăm despre cum și cât trebuie să dormim.
Medicul Oana Deleanu, preşedintele Secţiunii Somnologie a Societăţii Române de Pneumologie, atenţionează că şoferii somnolenţi reprezintă un risc atât pentru ei înşişi şi familiile lor, cât şi pentru ceilalţi participanţilor la trafic.
„Evident, reprezintă un risc şi din punct de vedere economic, din cauza pierderilor materiale pe care le pot cauza. Dacă o persoană nu a dormit 20-25 de ore, prezintă o stare de vigilenţă cu mişcări şi capacitate de reacţie similare cu ale unei persoane care are o alcoolemie de 10%. Din acest motiv este foarte important ca toţi şoferii să fie conştienţi de riscurile pe care le implică somnolenţa la volan. Le recomandăm să plece la drum după o noapte de odihnă corespunzătoare, iar dacă prezintă orice afecţiune care tulbură somnul, le recomandăm să nu o neglijeze, ci să o trateze corespunzător”, a spus Oana Deleanu.
Statisticile privind somnolenţa la volan explică gravitatea deciziei de a conduce obosit. În 100.000 de accidente care se înregistrează anual în lume, 71.000 de persoane sunt rănite, iar 1.500 mor din cauza aţipitului la volan.