Sistemul a rămas fără mentenanţă de mai bine de două săptămâni. De aceea, cardul de sănătate este aproape inutilizabil.
Este vorba despre Componenta de eliberare a reţetelor, care a funcţionat cu fluctuaţii în ultima săptămână.
“Când timpul de răspuns creşte la ordinul minutelor, omul se enervează, dă comenzi peste şi e ca şi cum ar fi anulat toată operaţiunea. Am primit telefoane de la asiguraţi care au fost trimişi acasă de medicii de familie, furioşi”, au arătat oficiali din CNAS pentru „Adevărul”.
Potrivit CNAS, specialiştii firmei SIVECO au demarat deja activităţi tehnice pentru a remedia problemele apărute la platforma informatică a asigurărilor de sănătate.
„Pentru consolidarea funcţionalităţii PIAS, urmează ca în seara de 14 mai a.c. platforma informatică să fie oprită programat între orele 19:00 şi 24:00”, transmite instituţia.
În ciuda defecţiunilor apărute la sistemul informatic, care cuprinde, între altele, cardul de sănătate şi dosarul electronic al pacientului, nu a fost făcut un caiet de sarcini sau o procedură de licitaţie prin care firmele să vină cu oferte pentru a asigura mentenanţa componentei prin care se pot elibera reţetele medicale.
„Ce aşteaptă ca să încheie contract de mentenanţă? Am avut reacţii violente la uşă. La fel şi alţi colegi de-ai mei. Programezi pacientul şi nu poţi să îi acorzi serviciul. Starea de presiune este uriaşă nu doar în rândul colegilor mei, ci şi în rândul asiguraţilor, pe bună dreptate. Este o hoţie. În loc să prestezi servicii medicale prestezi servicii informatice. Or pe mine casa de sănătate mă plăteşte ca să consult bolnavul, să îi pun un diagnostic şi să îi dau tratament. Actul medical suferă în acest moment la capitolul calitate”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul de familie Gindrovel Dumitra, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
În total, informatizarea sistemului sanitar a costat, în ultimii 15 ani, peste 300 de milioane de euro.
Potrivit acestuia, problema legată de disfuncţionalităţile sistemului informatic, care mai mult îi încurcă pe medici decât să îi ajute, este mai acută decât pare la prima vedere. „Au pus pe acest SIUI şi prescripţia electronică şi dosarul electronic şi cardul de sănătate, când sistemul era gândit ca o bază de date. În timp, au fost adăugate componente pe o infrastructură care a fost subdimensionată de la bun început şi pe care acum funcţionează patru componente. Aici este marea problemă. Am ajuns să transmitem serviciile în sistem noaptea la 02.00. O consultaţie, în loc să fie de 15 minute, aşa cum ar trebui să fie, poate să ducă la 30 de minute, uneori durează chiar mai mult. Dar altceva este important: minutele acelea eu nu le mai aloc consultaţiei, eu le aloc procedurii de transmitere ”, a completat specialistul.
Vineri, în faţa CNAS s-au adunat câteva zeci de medici de familie, nemulţumiţi de faptul că nu pot acorda reţete pacienţilor şi că nu pot valida serviciile. Medicii au explicat că platforma prin care se emit reţete este indisponibilă din data de 3 mai şi că deşi a fost emis un ordin de preşedinte CNAS pentru decontarea serviciilor afectate, nu dau reţete pentru a nu le fi imputate ulterior sumele, aşa cum s-a întâmplat în trecut.