Bianca Ivan – președinte al Consiliul Național al Elevilor – și Zeno Suștac, reprezentant al comunității „Părinții elevilor din România” au fost invitații lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. „Raportul privind implementarea statului elevului la nivel național” – RISEN – a fost publicat recent de Consiliul Național al Elevilor și deși acesta este în vigoare de mai bine de doi ani, conform documentului, peste 72% dintre respondenți au spus că nu au avut ocazia să ofere feedback profesorilor lor, iar peste 35% dintre elevi au afirmat că nici nu auzit de singurul act normativ care precizează care le sunt drepturile și obligațiile. Raportul a fost realizat prin consultarea a 17.500 de elevi din întreaga țară.
Bianca Ivan: „Noi analizăm statutul elevului și dacă ceea ce este pe hârtie se transpune și în realitatea de zi cu zi a elevilor și profesorilor”
Bianca Ivan: „Raportul privind implementarea statului elevului la nivel național este un demers pe care noi, la Consiliul Elevilor, îl facem încă din anul 2017, iar anul acesta raportul se bazează pe răspunsurile primite atât de elevi, cât și de cadre didactice. Avem în jur de 18.700 de răspunsuri – cu tot cu elevi, cu cadre didactice. Formularul a fost disponibil și în limba maghiară, ceea ce este o componentă foarte importantă, pe care o luăm în serios. Noi analizăm statutul elevului și dacă ceea ce este pe hârtie se transpune și în realitatea de zi cu zi a elevilor și profesorilor”.
Bianca Ivan: „Generația din care fac parte este mereu considerată o generație atipică, care nu poate să fie înțeleasă”
Bianca Ivan: „De ce școala nu respectă neapărat drepturile elevilor? Cred că în primul rând școala nu respectă și nu are această poate autonomie, pentru că nu înțelegem elevii din ziua de astăzi. De cele mai multe ori, generația din care fac parte – eu sunt clasa a XII-a, am 18 ani, este ultimul an de liceu și cred că pot să am anumite reflectări, pe care le-am tot analizat de-a lungul timpului și cu destul de multă nostalgie, pentru că fac parte și din Mișcarea de Reprezentare din clasa a IX-a – este faptul că generația din care fac parte este mereu considerată o generație atipică, care nu poate să fie înțeleasă, o generație care stă tot timpul pe internet, niște copii care nu înțeleg viața reală și nu putem să ne pretăm la ce ar trebui școala să ne învețe”.
Bianca Ivan: „Ceea ce vor elevii la nivel general este să fie ascultați, să fie înțeleși și cumva să fie ajutați să ajungă într-un punct în care școala să-i ajute cu adevărat”
Bianca Ivan: „Ceea ce vor elevii la nivel general este să fie ascultați, să fie înțeleși și cumva să fie ajutați să ajungă într-un punct în care școala să-i ajute cu adevărat. De ce vedem atât de multe discuții pe internet legate de faptul că elevii nu mai merg la școală? Elevii ascultă un anumit gen de muzică. Elevii au un anumit gen de comportament. De ce există discuțiile acestea? Pentru că școala nu mai cultivă într-adevăr valori. Și asta este cred cea mai mare problemă. Școala în acest moment este locul în care noi primim un anumit set de informații, însă, la final, atunci când terminăm clasa a XII-a, nu prea avem și competențe și competențele respective sunt găsite în afara școlii de cele mai multe ori”.
Zeno Șuștac: „Demersurile elevilor și mă gândesc aici în mod deosebit la acest raport, complinesc cumva lipsa de implicare a adulților din școală”
Marcel Bartic: Pentru că, nu-i așa domnule Șuștac, poate vă sună cunoscut, mult timp, prea mult timp ne-am terzit cu lozinca aia că școala, de fapt, nu e ocupă cu valori, asta trebuie să facă părinții acasă, iar școala trebuie să predea matematică, română, geografie, istorie și uite ce spun elevii. Ajung în punctul în care ei simt nevoia ca acest lucru să le fie oferit de către școală. Și totuși, acest lucru nu se întâmplă. De ce?
Zeno Șuștac: „Sunt multe motive, dar pentru început aș dori să salut implicarea elevilor în bunul mers al educației. Este meritoriu, la fel ca acțiunile Consiliului Elevilor și ele reflectă o doză de civism, pe de-o parte, și pe de altă parte un foarte mare grad de responsabilitate – care, din păcate, le lipsește uneori adulților din școală. Demersurile elevilor și mă gândesc aici în mod deosebit la acest raport, complinesc cumva lipsa de implicare a adulților din școală. Prea multe ocazii au fost de genul <<adulți perfecți – copii defecți>>. Foarte des se aude acest motto în școala românească pe diverse voci și tonalități și din diverse sfere. În loc să se încurajeze astfel de demersuri cum este cel al Consiliului Elevilor – și nu este un demers singular, de fiecare dată se merge în zona aceea a autosuficienței uneori a aroganței educaționale…”.
Zeno Șuștac: „Foarte multe dintre aceste chestiuni au legătură cu gradul mare de politizare al sistemului preuniversat de învățământ din România”
Marcel Bartic: Sau a victimizării…
Zeno Șuștac: „Sau a victimizării, da. În loc să se meargă pe un parteneriat, pe apropierea elevilor, mă refer acum chiar la ceva din acest raport: orele de dirigenție. Care sunt extrem de importante. Se referă la îndrumarea și consilierea copiilor de către diriginții lor. Iată, într-un procent foarte mare aceste ore nu se țin, sunt înlocuite de alte ore și ceea ce este pe hârtie nu se regăsește și în sălile de clasă. Și foarte multe dintre aceste chestiuni au legătură cu gradul mare de politizare al sistemului preuniversat de învățământ din România”.
Sursa foto: Europa FM