Chioșcurile de la metrou ocupă o suprafață de 5.000 de metri pătrați. Aici se vând produse de patiserie, fructe, băuturi răcoritoare și alcoolice, haine, încălțăminte, genți, jucării și chiar cosmetice. Firma care le administrează e deținută de Unitatea Sindicatul Liber Metrou, sindicat condus de fostul senator PSD, Ion Rădoi.
Potrivit ultimelor date prezentate de Ministerul Transporturilor, în 2019, firma a avut un profit de peste 6 milioane de lei. Contractul pe care firma l-a încheiat cu Metrorex a expirat din 2018, iar actul adițional semnat a fost în defavoarea companiei de stat. Astfel, Metrorex primește doar 25% din câștiguri, iar sindicatului îi revine o cotă de 75 %. Tot sindicatul controlează și spațiile publicitare de la metrou.
Metrorex refuză prelungirea contractelor cu firma sindicatelor, în condițiile în care controalele au arătat și că aceste spații nu respectă cerințele de securitate la incendiu și pun în pericol evacuarea călătorilor în caz de urgență. Potrivit Metrorex, spațiile comerciale sunt amplasate în calea de evacuare a pasagerilor, iar unele mărfuri sunt aglomerate și în afara chioșcurilor.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă spunea, zilele trecute,după protestul care a blocat circulația la metrou, că acele spații comerciale trebuie să dispară.
”Mergem înainte cu căile legale, cu evacuarea, cu demolarea acelor spații care nu au forme sau celelalte măsuri prevăzute de lege”.
Reprezentanţii Unităţii – Sindicatul Liber Metrou au precizat că 80 dintre magazinele de la metrou sunt în proprietatea sindicatelor și că aceste spații comerciale au fost construite conform legislaţiei în vigoare, cu aprobarea Metrorex.
- Florentina Mihăiță