Primul avertisment după vizita FMI la București: deficitul fiscal se va apropia de 3% anul viitor și va depăși acest nivel în 2017.
Fondul Monetar Internațional susține că acest lucru va fi cauzat de reducerile masive de taxe și impozite, dar și de majorările salariale acordate de Guvern unor categorii de bugetari.
În acest context, guvernanții sunt sfătuiți să identifice imediat măsuri compensatorii.
Pentru următorii 2 ani, politicile adoptate de Guvern – în special reducerile de taxe și majorările salariale – vor împinge deficitul fiscal peste 3%, susțin reprezentanții Fondului Monetar Internațional.
Șefa misiunii FMI în România – Andrea Schaechter – declară că planurile fiscale sunt raportate la o țintă recomandată de deficit de 1,5%.
Pentru a fi respectat acest prag, Guvernul trebuie să vină cu măsuri compensatorii – arată FMI.
Principalul obstacol al creșterii Produsului Intern Brut pe termen lung ar fi lipsa progreselor în reformele structurale, sunt de părere creditorii externi.
Aceștia recomandă privatizările strategice – în sectoarele transporturi și energie – dar și modernizarea infrastructurii de transport.
Totuși, pe termen scurt, economia dă semne că ar crește: pentru anul viitor, se anticipează o creștere a PIB-ului cu 3,4% datorită consumului, investițiilor și exporturilor.
Delegația FMI s-a aflat în România în perioada 13-21 octombrie.
Reacția premierului
Victor Ponta reacționat pe Facebook. Iată postarea acestuia:
Comunicatul FMI tradus pe înțelesul tuturor românilor – în ce constă dezacordul între #Guvern și FMI
După vizita tehnică a delegației FMI există un punct clar de dezacord întreGuvernul României și aceștia – deficitul bugetar pentru anul 2016 și 2017. FMI susține că va fi de cca. 2,9% din PIB, MFP spune 2,5% – oricum sub plafonul de 3% peste care Comisia Europeană poate interveni conform tratatelor în vigoare (în condițiile în care multe țări europene, cel mai recent Spania, și-au aprobat deja bugetul pe 2016 cu deficite mult peste limita de 3%).
Această discuție tehnică trebuie înțeleasă de cetățenii țării, singurii care în final pot decide. Sunt de fapt două puncte mari în litigiu (restul sunt secundare și ușor de rezolvat):
1. FMI nu agreează reducerea TVA prevăzută de Codul #Fiscal (nici cota de 9% pentru alimente – deja în vigoare din 1 iunie);
2. Nu sunt de acord cu creșterea salariilor cu 25% la Sănătate și Educație.
Din punctul de vedere al guvernului actual ambele măsuri sunt necesare și sustenabile – așa vom reuși să păstrăm ritmul de creștere și dezvoltare economică (cel mai rapid din UE), crearea de noi locuri de muncă, exporturi record, revenirea investițiilor străine directe, dar și un semnal clar de sprijin pentru cele două domenii strategice – Sănătatea și Educația.
Există două opțiuni pentru cetățenii României, opțiuni exprimate constituțional prin intermediul Parlamentului:
1. Menținerea politicilor actualului guvern referitoare la #TVA și salarii în#Sănătate și #Educație;
2. Instalarea unui nou guvern al PNL (susținut bineînțeles de Președintele Iohannis) care să ia decizia păstrării cotei de TVA la 24% (inclusiv pentru alimente) și revenirea salariilor în Sănătate și Educație la nivelul dinainte de creșterea de 25%! (deci tăierea practic a salariilor ca în 2010 sau amânarea, fiind vorba de legi deja în vigoare)
În acest fel deficitul bugetar pe 2016-17 va scădea spre 1%, ceea ce evident va fi agreat de FMI, dar cu consecințe pe care eu personal le consider ca fiind de natură să aducă #România înapoi la anul 2010!
Eu și guvernul pe care îl conduc ne-am exprimat foarte clar asupra viziunii necesare României pentru a se dezvolta în continuare așa cum a reușit în ultimii 4 ani!
Până la alegerile parlamentare din noiembrie 2016 (este evident că anticipate nu mai pot avea loc acum) este dreptul liderilor partidelor parlamentare să decidă asupra acestor subiecte fundamentale pentru țara noastră!