Aproape 1.100 de turişti au fost păgubiţi de către agenţia de turism Mareea, care a anunţat sâmbătă pe siteul sau că nu le va mai onora vacanţele şi că va intra în insolvenţă. Suma tuturor contractelor se ridica la 460.000 euro, din care 285.000 euro sunt restanţe către furnizori, potrivit rezentanţilor Direcţiei generale de control şi autorizare turism din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Turism.
De altfel, agenţia de turism Mareea Comtur a fost amendată de ANT, în urma controlului de săptămâna trecută, demarat în urma a patru reclamaţii venite pe adresa autorităţii.
“În urma acţiunii de verificare au fost aplicate sancţiuni pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale, pentru prezentarea informaţiilor nereale în oferte, dar şi pentru neprezentarea Registrului Unic de Control.”, arată ANT, într-un comunicat.
Controlul s-a desfăşurat în perioada 26 august şi 3 septembrie.
La rândul său, Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism anunţă că turoperatori membri ai patronatului, reprezentanţii ai agenţiei de turism Mareea şi hotelieri, mulţi dintre ei membri ai Federaţiei Patronale din Turismul Românesc, au identificat mai multe variante de sejururi alternative pentru turiştii cărora agenţia de turism nu le mai poate onora vacanţele plătite anterior pentru luna septembrie.
“O parte dintre turişti vor fi rerutaţi către Complexul Mercur-Minerva, deţinut de Mareea Hotels, alte hoteluri de pe litoral sau din Delta Dunării”, arată ANAT.
În acelaşi timp, în unele cazuri, vacanţele cumpărate de la Mareea ar putea fi efectuate chiar în destinaţiile respective, ca urmare a sprijinului oferit de operatori din turism, precizează ANAT.
”În ultimele două-trei săptămâni, mai mult de 200 de turişti şi-au putut efectua vacanţele datorită sprijinului acordat de turoperatori membri ANAT pentru ca agenţia Mareea să depăsească situaţia critică din punct de vedere financiar şi pentru a evita perturbări în piaţa de turism. Preluăm turişti şi în aceste zile”, afirma preşedintele ANAT, Alin Burcea.
Oficialii ANAT spun că sunt în permanentă legătură cu celula de criză înfiinţată în această dimineaţă de Mareea, care anunţă turiştii despre serviciile operative de relocare şi alternativele oferite de turoperatorii membri ANAT, parteneri. Numerele de telefon ale celulei de criză sunt afişate pe pagina de internet a Mareea (www.mareea.ro).
Pentru recuperarea sumelor datorate de agenţia de turism, în cazul în care nu se acceptă soluţiile compensatorii oferite de turoperatori şi hotelieri, turiştii se pot adresa companiei care a eliberat poliţa de insolvenţă pentru aceasta, în valoare de 50.000 de dolari.
”În limita a 50.000 de dolari, nu toţi turiştii îşi vor recupera banii achitaţi. O astfel de situaţie ar fi fost evitată dacă în ultimii 23 de ani s-ar fi găsit soluţii optime pentru garantarea pachetelor de vacanţă. ANAT are în prezent o variantă, pe care o va avansa autorităţilor”, mai spune preşedintele ANAT.
De asemenea, consiliul director al ANAT a aprobat sâmbătă forma finală a propunerii de ordonanţă pentru crearea Fondului de garantare, pe care o va trimite Autorităţii Naţionale pentru Turism, variantă care va asigura garantarea tuturor sumelor achitate de turişti pentru pachetele de servicii. ”Îl rugăm pe ministrul Economiei, Costin Borc, să acţioneze cu celeritate în cazul propunerii ANAT astfel ca niciun turist să nu mai aibă de suferit”, precizează preşedintele ANAT.