Curtea de Conturi investighează dacă Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a plătit de două ori pentru a aduce în țară 1,75 milioane de combinezoane.
Deși contractul cu firma coreeană ar fi prevăzut ca transportul să fie asigurat de furnizor, la cererea IGSU, aeronave de la Ministerul Apărării și de la NATO au adus aceste echipamente în țară.
Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență explică – la Europa FM – că a negociat cu fima coreeană o nouă sumă pentru transportul combinezoanelor, după ce o parte din comandă a fost adusă de aeronave românești și NATO.
A doua zi după declararea stării de urgență, firma coreeană UPC LTD Korea a câștigat un contract prin care se angaja să livreze în România 1.750.000 de combinezoane.
Potrivit Libertatea, Curtea de Conturi a verificat executarea contractului și a descoperit că pentru transportul acestor combinezoane șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a cerut zboruri cu aeronave militare ale Ministerului Apărării și ale NATO- deși contractul ar fi prevăzut ca transportul să fie asigurat de coreeni.
Zborurile militare au costat un milion de euro, au transmis comunicat instituțiile militare către Curtea de Conturi.
Auditorii au constatat că IGSU plătise deja 1 milion 450 de mii de euro firmei coreene pentru transport și au cerut explicații.
Raed Arafat spune – la Europa FM – că factura inițială pentru transportul combinezoanelor era aproape 5 milioane de dolari.
Firma coreeană i-a transmis în luna martie că nu poate trimite materialele pe cât de repede aveam nevoie în România, așa că șeful DSU a cerut ca o parte din echipamente să fie aduse cu aeronave militare și a negociat o reducere a sumei prevăzute inițial pentru transport.
“Noi achităm în final suma totală de 2,2 milioane de dolari pentru diferența de materiale de până la 1.750.000, pe care noi nu le-am adus cu avioanele militare. Pe lângă această reducere, în final majoritatea cantității a fost adusă de ei. Noi am adus doar cantitatea care ne-a trebuit în regim de urgență.
Combinezoanele de la sud-coreeni au ajuns în România în 3 tranșe: 300.000 au fost aduse de NATO, 75.000 cu avioane românești, iar coreenii au trimis mai mult de un milion de combinezoane cu avioanele plătite de ei până la Frankfurt și apoi, în România, cu TIR-uri, spune Raed Arafat.
România mai așteaptă 350.000 de combinezoane, trimise în țară pe cale maritimă de către firma coreeană.
Când ajung și aceste echipamente, IGSU va trebui să achite încă 750.000 de dolari.
Sonia Teodoriu