Confidenţialitate

Arad: Profesorii contestă proiectul de statut al elevilor, aflat în dezbatere publică

Cadrele didactice dintr-unul din cele mai prestigioase colegii naţionale din Arad au trimis Ministerului Educaţiei o adresă în care contestă vehement proiectul, despre care spun că “un reflex al modelului politic oferit de mai marii puterii este astfel transferat în şcoală: goana după funcţii şi privilegii nemeritate”. Dascălii contestă şi termenul de încheiere a dezbaterii, pe 4 iulie, perioadă în care toţi cei implicaţi în procesul de educaţie sunt prinşi cu examenele naţionale. Cadrele didactice le cer colegilor din ţară să ia atitudine până nu e prea târziu.

Cadrele didactice ale Colegiului Naţional “Moise Nicoară” din municipiul Arad au trimis o adresă Ministerului Educaţiei, nemulţumite că, în proiectul de statut, elevii ar avea prea multe drepturi şi prea puţine obligaţii. “Profesorul a murit, trăiască elevul” e concluzia trasă de dascălii arădeni, după ce au analizat proiectul pe care îl consideră “încă un eşec al şcolii româneşti”, care duce la o “alterare treptată a autorităţii profesorului în şcoală”.

Conform unui material semnat în numele colegiului de către profesorul Mirela Mureşan, elevii îşi doresc să fie respectaţi fără să respecte la rândul lor; să-şi ascundă în numele „dreptului la imagine” incompetenţa, mediocritatea şi impostura; să fie consultaţi, deşi nu au competenţa necesară de a oferi soluţii la toate problemele; să poată „legal” să conteste şi să sancţioneze tot, înainte de a purta un dialog constructiv; să impună şi să conducă, nu să coopereze; să fie aleşi în funcţii chiar dacă profilul lor intelectual şi moral este carenţial. În opinia cadrelor didactice, elevii îşi mai doresc să se raporteze la profesor doar strict administrativ, ca la un „funcţionar public” fără nicio relaţionare umană.

Profesorii consideră că proiectul duce la “la instituirea de raporturi poliţieneşti de urmărire şi informare, între elevi şi profesori, între elevi şi reprezentanţii lor aleşi, la transformarea relaţiei normale de parteneriat între profesor şi elev într-un raport conflictual, dar şi la uzurparea şi degradarea statutului şi rolului profesorului”. Profesorii mai spun că au observat “obsesia elevilor de a-şi legifera cât mai multe drepturi şi cât mai puţine obligaţii”, dând ca exemplu capitolul „Drepturi” care se întinde pe 7 pagini; şi capitolul „Îndatoriri” ocupă doar 3 pagini.

Profesorii sunt nemulţumiţi şi că proiectul le-ar permite elevilor să facă propagandă politică în şcoli sau faptul că elevii pot fi sancţionaţi pentru faptele lor doar dacă acestea de petrec în „incinta unităţii de învăţământ” şi nu şi pentru activităţile extracurriculare.

În adresa semnată de către directorul Colegiului, prof. Major Csaba, sunt Formulate o serie de propuneri de modiFicare a proiectului, iar Ministerului Educaţiei i se cere să prelungească termenul pentru dezbaterea publică şi să ia act de observaţiile făcute.