Românii au cumpărat sejururi cu vouchere de vacanţă în valoare de 3,8 milioane de euro, în primele patru luni ale anului, reprezentând mai mult de o treime din suma înregistrată tot anul trecut, de 10 milioane de euro, arată datele transmise miercuri de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), în care se precizează că suma este însă departe de potenţialul pieţei, din cauza faptului că voucherele se acordă frecvent numai în sistemul privat.
“Există posibilitatea ca anul acesta să fie depăşită suma înregistrată anul trecut, la nivel naţional, datorită sistemului privat. Din păcate, eşuarea programului guvernamental, cu tot cu aprobarea Ordonanţei de Urgenţă 46, prin care se acordă vouchere de vacanţă şi bugetarilor, un paleativ palid al promisiunilor din campanie, va face să înregistrăm anul acesta vânzări pe vouchere de vacanţă de cel mult de 15 milioane de euro, numai în sistemul privat, cel de stat probabil nefiind viabil în acest an”, a declarat Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), într-un comunicat.
O mare parte din cele peste 419.000 de vouchere decontate în primele luni ale anului, reprezentând aproximativ 40% din numărul voucherelor acordate tot anul 2016, au fost folosite pentru cumpărarea de sejururi pe litoral în sezonul 2017, mai arată datele asociaţiei.
Statisticile ANAT arată că până la finalul lunii iunie vânzările de vacanţe pe litoral prin agenţiile de turism sunt mai mari cu 12% faţă de anul trecut. Creşterea este determinată şi de introducerea, în premieră, de vara aceasta, a transportului cu avionul în pachetele de vacanţă. Astfel, turiştii au posibilitatea să ajungă mai repede la mare de la Timişoara, Oradea, Cluj-Napoca şi Iaşi.
“2017 va fi un sezon cu mult mai bun decât în 2016, când vânzările de vacanţe pe litoral prin agenţiile de turism au crescut cu 12%. Avem transport rapid cu avionul, dar avem şi mai multe evenimente organizate pe litoral vara aceasta, care vor atrage mai mulţi turişti români, dar şi străini”, adaugă preşedintele ANAT.
Oficialii ANAT spun că din datele de până în prezent, în clasamentul staţiunilor preferate pe litoral, după Mamaia, care este mereu prima, Eforie Nord şi Eforie Sud au luat locul Venus.
Cererea de vacanţe la Eforie Nord sau Eforie Sud o depăşeşte cu mult pe cea de anul trecut, gradul de ocupare fiind de peste 80%, în luna iunie, potrivit discuţiilor avute de reprezentanţii ANAT cu hotelierii din zonă.
ANAT este asociaţia patronală agenţiilor de turism din România, care are ca membri activi 500 de agenţii de turism, care cumulează peste 85% din vânzările pachetelor de turism şi călătorie, estimate la aproape un miliard de euro anual şi au împreună peste 4.600 de angajaţi. Industria turismului în România are peste 120.000 de angajaţi şi contribuie la economia naţională cu aproape 2% din PIB.