Amazon, cu o valoare de 415 mld. dolari și o creștere de 32%, Apple (352 mld. dolari, +14%) și Microsoft (326 mld. dolari, +30%) sunt cele mai valoroase branduri din lume, confom clasamentului BrandZ, realizat de Kantar.
Valoarea cumulată a primelor 100 de branduri din întreaga lume a crescut cu 5,9% față de anul precedent, în ciuda impactului economic, social și personal al Covid-19. Valoarea cumulată a celor 100 de branduri din topul global a ajuns la 5.000 de miliarde de dolari, echivalentul Produsului Intern Brut al Japoniei.
Cele mai valoroase 100 de branduri la nivel global au demonstrat o rezistență mai mare și o volatilitate mai scăzută în timpul crizei actuale față de recesiunea economică globală din 2008-2009, totalizând o creștere de 277 miliarde de dolari față de anul precedent. Portofoliul BrandZ format din cele mai puternice branduri a continuat să performeze mai bine decât piața, inclusiv decât indicii S&P 500 și MSCI World Index, și chiar în contextul crizei actuale acesta a scăzut mai puțin decât media globală.
Clasamentul ține cont de performanța prețurilor acțiunilor în aprilie 2020, luând astfel în calcul efectul crizei Covid-19. Companiile care au investit consecvent în marketing pentru a construi brand equity în ciuda climatului de nesiguranță au reușit să împiedice materializarea celor mai aspre consecințe ale crizei. Înainte de pandemie, valoarea cumulată a principalelor 100 de branduri tindea spre o creștere de 9%.
Amazon și-a menținut poziția din fruntea clasamentului, atingând valoarea de 415,9 miliarde dolari, în urma unei creșteri de 32%. Inclus pentru prima dată în clasamentul BrandZ în 2006, Amazon a crescut cu aproape 100 miliarde de dolari în valoare în acest an, echivalentul unei treimi din creșterea totală a mărcilor din BrandZ100.
Brandurile din tehnologie au continuat sa domine clasamentul, contribuind cu peste o treime (37%) la valoarea brandurilor din Top 100 și crescând, per ansamblu, cu 10%. Apple și-a menținut poziția de al doilea brand ca valoare din lume (crescând cu 14% și atingând valoarea de 352,2 miliarde dolari), în timp ce Microsoft a recucerit locul 3 (cu o creștere de 30% și o valoare estimată acum la 326,5 miliarde dolari), depășind Google (+5%, 323,6 miliarde dolari) care se află acum pe locul 4. Microsoft a ajuns la această performanță datorită ecosistemului său de soluții de lucru în cloud care include Office 365 și Microsoft Teams și care le-a permis utilizatorilor să își continue activitatea în timpul perioadei de izolare.
Brandurile din Asia reprezintă un sfert din cele 100 cuprinse în clasament și includ 17 din China. Alibaba (cu o creștere de 16% și o clasare pe locul 6, cu 152.5 miliarde dolari) a fost cel mai valoros brand din China, în timp ce gigantul serviciilor de Internet – Tencent (+15%, numarul 7, 151 miliarde dolari) este cu un loc mai jos.
Rețeaua de distributie de clipuri video scurte TikTok (numărul 79, valoare de 16.9 miliarde dolari) care oferă conținut lejer, distractiv, generat de utilizatori este cel mai bine clasat nou-venit în acest an.
“Continuarea creșterii valorii clasamentului BrandZ Top 100 demonstrează că brandurile puternice stau mult mai bine decât în timpul recesiunii din 2008-2009. Observăm o îmbunătățire semnificativă în brand equity comparativ cu 10 ani în urmă, companiile înțelegând acum importanța de a investi în construirea de branduri și devenind, astfel, mai puternice și mai rezistente. Deși impactul Covid19 s-a răsfrânt asupra tuturor companiilor, mari și mici, fără să țină cont de granițe, consecvența investițiilor în marketing vă poate ajuta să traversați mai bine o criză și o va face“, spune David Roth, CEO al The Store WPP EMEA și Asia și Chairman al BrandZ,
Sectorul de retail a înregistrat o evoluție foarte bună, crescând cel mai rapid în valoare (cu 21%), o performanță susținută de jucătorii principali din e-commerce. Peste jumătate din brandurile din categoria Media & Entertainment figurează printre primele 20 de mărci cu cea mai mare ascensiune – precum Netflix (+34%, valoare curentă de 45.9 miliarde dolari), care urcă opt locuri ajungând pe poziția 26, Instagram (+47%, valoare de 41.5 miliarde dolari) care urcă 15 locuri până la numărul 29, LinkedIn (+31%, cu 29.9 miliarde dolari, numărul 43 în clasament) și Xbox (+18%, 19.6 miliarde dolari), care urcă 22 de locuri ajungând la numărul 65.
Brandurile de e-commerce Amazon, Alibaba și JD (+24%, poziția 52, cu 25.5 miliarde dolari) au dat dovadă de inventivitate și agilitate în această perioadă dificilă, la fel și unii dintre retailerii cu un profil mai tradițional ca Walmart (+24%, poziția 27, cu 45.8 miliarde dolari) care a investit în capabilitățile sale de e-commerce.
Brandul Lululemon (în urcare cu 40%, la 9.7 miliarde dolari) a fost unul dintre cele care au crescut cel mai rapid, schimbându-și focusul de la îmbrăcăminte inspirată de yoga la articole vestimentare potrivite pentru lucrul de acasă și oferind ședințe de yoga online pentru cei care lucrează de acasă.
Doreen Wang, Global Head al BrandZ la Kantar, declară următoarele: “Inovația s-a dovedit a fi un influențator major al creșterii în această ediție a clasamentului și un mod de a preveni scăderea. Creativitatea este, de asemenea, o caracteristică importantă a celor mai valoroase branduri globale. Companii cum ar fi Amazon, Apple sau Google – giganții din tehnologie care continuă să inoveze – îmbină cu success ambele ingrediente pentru a rămâne relevanți în viața consumatorilor și pentru a le facilita alegerea.“
Principalele tendințe observate în studiul din acest an, care stă la baza Topului 100 BrandZ al brandurilor globale, mai includ faptul că MasterCard a intrat pentru prima dată în top 10 clasați în acest an, datorită performanței sale financiare foarte bune, susținute de o creștere în brand equity și în special în capacitatea de a ține consumatorii aproape. Mastercard a reușit să se integreze cu succes în ‘ecosistemul’ vieții lor de zi de zi, creând și o legătură emoțională apropiată cu ei prin poziționarea sa bazată pe purpose, pe o misiune.
Clasamentul principalelor 100 de branduri se îmbogățește cu cinci jucători, printre care brandul de entertainment TikTok din China, urmat de UnitedHealthcare (numărul 86, cu 15.8 miliarde dolari), Bank of China (numărul 97, cu 13.7 miliarde dolari), Lancôme (numărul 98, cu 13.6 miliarde dolari) și Pepsi (poziția 99, cu 13.3 miliarde dolari).
Construirea pe principii ecologice s-a transformat într-un trend în comunitatea globală de business. Haier (numărul 68 în clasament, cu o valoare de 18.7 miliarde dolari) este principalul brand bazat pe un ecosistem IoT pentru al doilea an consecutiv.
Brandurile din Statele Unite reprezintă mai mult de jumătate dintre mărcile din clasamentul BrandZ 100. Brandurile din China reprezintă un sfert dintre mărcile din clasament – 17 dintre ele fiind din China (printre care Alibaba și Tencent clasate în Top 10), iar două din Japonia (Toyota și NTT).
Sustenabilitatea este noua definiție a luxului – consumatorii tineri așteaptă o calitate asociată cu luxul, dar din materiale sustenabile și cu mai puțin ambalaj. Patru branduri de lux au ajuns în Top 100 în acest an, cel mai bine clasat fiind Louis Vuitton (+10%, numărul 19, valoare de 51.8 miliarde dolari).