Acuzații de cenzură în Biserica Ortodoxă Română după ce conducerea BOR a interzis un proiect de cercetare privind robia romilor.
Este vorba de o decizie din iulie a Sfântului Sinod, care i-a nemulțumit pe mai mulți teologi români ortodocși.
Sfântul Sinod le-a interzis teologilor ortodocși români să participe la un proiect care are ca temă rolul bisericii în robia romilor, potrivit unui document pus în spațiul public de sociologul Gelu Duminică. Motivația menționată în document e că proiectul respectiv ar avea un caracter vădit tendențios în raport cu Biserica Ortodoxă Română. Aceasta caracterizează drept „o problemă sensibilă” rolul bisericii în excluziunea romilor.
Gelu Duminică, pentru Europa FM:
”Este o ingerință majoră a instituției numită Biserică în cercetarea academică. Ni se spune că cercetarea, analiza, opiniile, în legătură cu orice are legătură cu Biserica Ortodoxă ar trebuie să fie făcute de: 1, de ortodocși, 2 – de cetățeni români, 3 – doar cu binecuvântare, respectiv aprobare. Lucrul ăsta nu are nici o legătură cu ceea ce înseamnă cercetarea, ceea ce înseamnă dreptul la opinie, cu ceea ce înseamnă liberatea de gândire. […] Cercetarea, chiar și în zonă religioasă poate fi făcută de oricine, în orice context și în orice mediu. Faptul că domniile lor vin și spun „stați puțin, universitățile, centrele de cercetare ecumenice și așa mai departe trebuie să facă doar cu aprobarea noastră, pe teme pe care noi suntem de acord și cu binecuvântarea noastră”, din punctul meu de vedere este un act de cenzură evident.”
Publicația G4media scrie că decizia Sfântului Sinod din iulie a produs nemulțumire în rândul teologilor români ortodocși implicați în proiecte de cercetare sau colaborare cu omologi străini sau din alte confesiuni.
Contactat de Europa FM pentru o reacție, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, a calificat postarea lui Gelu Duminică drept agramată, iar situația propriu-zisă absurdă. Spune că nu poate fi vorba de cenzură, pentru că binecuvântarea ierarhului e ceva normal în Biserica Ortodoxă.
El precizează că BOR nu se opune cercetării unei probleme de natură istorică din care a făcut ea însăși parte, ci, dimpotrivă, o sprijină, dar nu într-un cadru minat de suspiciunea lipsei de obiectivitate. De aceea a propus o cercetare în contextul mai multor culte.
Iată declarația integrală a purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu:
”În urma apariției unui articol de presă referitor la așa-zise acuzații de cenzură (emanate dintr-o agramată postare pe Facebook) la adresa conducerii Bisericii Ortodoxe Române, în ciuda absurdului situației, sunt binevenite câteva clarificări.
În primul rând trebuie reamintit azi, din ce în ce mai des, că Biserica, indiferent de confesiunea creștină pe care o conține și o reprezintă, este prin excelență o instituție a harului și a ordinii, nu a hazardului și a haosului (administrativ).
Biserica Ortodoxă funcționează în baza unui dublu principiu fundamental: ierarhic și sinodal. Ceea ce înseamnă că membrii ierarhiei sale, dar și reprezentanții ei oficiali în spațiul public, își îndeplinesc multipla lor slujire în virtutea „binecuvântării” (care înseamnă ceva mai mult și mai adânc decât o aprobare seacă, întrucât include și o implicare a rugăciunii și a discernământului ca dar primit de la Dumnezeu), o binecuvântare a ierarhului responsabil cu activitatea pastorală, misionară, socială sau culturală din eparhia sa, sau, la nivel național, a Sfântului Sinod sau a Patriarhului, care reprezintă Biserica Ortodoxă Română în relațiile cu celelalte Biserici Creștine, organizații intercreștine, organizații religioase și interreligioase.
În cazul implicării Bisericii într-un proiect, de orice natură este acesta, firescul oferirii binecuvântării ține de pura evidență și de logica instituțională izvorâtă din dublul principiu comunional menționat mai sus.
Referitor la proiectul intitulat „The Role of the Romanian Orthodox Church in Social Integration of Roma People: Towards a participatory approach” inițiat de Prof. Dr. Ștefan Tobler, pastor de origine elvețiană în cadrul Bisericii Evanghelice C.A., proiect care urma să fie realizat de „Centrul de Cercetare Ecumenică din Sibiu”, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în ședința sa din iulie 2021, sesizat de Arhiepiscopia Sibiului, după o analiză atentă a proiectului în care se solicita și implicarea unor teologi și clerici ortodocși din această eparhie, a formulat câteva rezerve întemeiate cu privire la posibila abordare tendențioasă a temei și a propus ceva concret și limpede: „inițierea, cu sprijinul cadrelor didactice de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu, a unui proiect de cercetare istorică a situației romilor din spațiul românesc și relația acestora cu diferitele comunități religioase, în special din zona Transilvaniei”.
Așadar,
1. Biserica nu se opune cercetării unei probleme de natură istorică din care a făcut ea însăși parte, ci, dimpotrivă, o sprijină, dar nu într-un cadru minat de suspiciunea lipsei de obiectivitate. Ține deja de o tradiție bine cunoscută și larg apreciată că Biserica Ortodoxă Română încurajează constant și susține consistent cercetarea, precum și cooperarea interortodoxă, intercreștină și interreligioasă.
2. „Binecuvântarea” în cadrul Bisericii nu este o formă de cenzură, cum o poate percepe cineva excesiv secularizat, rupt de viața comunitară și comunională a Bisericii ca familie extinsă, ci de separare prin discernământ nu doar a răului de bine, ci și a aparentului bine de binele autentic.
Biserica ține în mod firesc la respectarea riguroasă a maximei obiectivități în cercetarea temei menționate mai sus, la situarea ei onestă în contextul istoric adecvat și își folosește dreptul, la fel de firesc, de a-și selecta după criterii strict profesionale și deontologice proprii cercetători pe care îi deleagă.”
Ani Sandu