Confidenţialitate

Peste 8.000 de defecțiuni înregistrate la autobuzele Otokar, cumpărate în 2018 de Primăria Capitalei

Fostul primar general, Gabriela Firea, a semnat pe 5 iunie 2018 contractul pentru achiziția celor 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației.

Valoarea contractului a fost de 458.100.826 lei, fără TVA. Autobuzele au fost livrate în 2018-2019.

Achiziția a fost una comentată intens în spațiul public. Mai multe probleme tehnice au devenit subiect de presă, între ele și momentul când instalația de încălzire a unui autobuz a cedat și cabina a fost inundată cu apă fiebinte.

Jurnaliștii HotNews.ro au căutat să afle dacă au fost raportate mai multe probleme pentru aceste autobuze, față de alte mărci achiziționate recent de Primăria Capitalei.

”Din anul 2018 şi până în prezent, pentru cele 400 de autobuze marca Otokar cumulat s-a înregistrat un total de 8.112 sesizări pentru remedieri în termen de garanţie. Remedierile au fost rezolvate integral de Service Otokar, care a suportat costurile.

Sesizările înregistrate au fost în principal pentru sisteme şi instalaţii (instalaţie electrică, instalaţie climatizare, încălzire auxiliară, sistem regenerare filtru particule/evacuare, reglaje deschidere/închidere uşi)”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Prin comparație, la cele 130 de autobuze hibrid Mercedes Citaro, care au intrat în exploatare eşalonat, începând cu luna iulie 2020, au fost înregistrate 233 de defecţiuni în garanţie, potrivit sursei citate, care precizează și că remedierile au fost efectuate de către firma furnizoare, Mercedes Benz Trucks&Buses România SRL, cu personalul propriu, companie care a suportat şi costurile de reparaţii aferente.

În analiza publicației online nu apare însă o raportare la câte dintre mașinile noi se aflau în exploatare în perioada în care s-au înregistrat problemele sau dacă numărul sesizărilor este mai mare raportat la alte modele achiziționate în trecut de Primăria Capitalei.

Într-un drept la replică trimis pe adresa redacției Europa FM, Gabriela Firea precizează, prin intermediul unui consilier, că ”toate aceste autobuze cumpărate de Primăria Capitalei în ultimii doi ani nu au avut defecţiuni grave şi acest lucru poate fi confirmat de specialiştii furnizorului”

Mesajul complet transmis de Gabriela Firea:

”Când spunem că autobuzele Otokar cumpărate în 2018 de Primăria Capitalei au înregistrat de la intrarea în circulaţie peste 8.000 de defecţiuni trebuie să avem în vedere, în primul rând, natura defecţiunilor.

Cele mai multe defecţiuni sunt din primul lot de livrări, care au fost mai delicate, până s-au făcut reglajele necesare. După verificarea fiecărei defecțiuni, s-a constatat că era pur şi simplu ori o neatenţie, o neglijenţă, o neînţelegere a bordului electronic – o noutate la vremea respectivă pentru orice şofer al Societăţii de Transport Bucureşti.

Toate aceste autobuze cumpărate de Primăria Capitalei în ultimii doi ani nu au avut defecţiuni grave şi acest lucru poate fi confirmat de specialiştii furnizorului. Fiind în perioada de garanție, toate autobuzele sunt reparate pe cheltuiala furnizorilor.

Realitatea este cu totul alta, însă nu doriți să o scoateți în evidență. În Bucureşti, pe timpul mandatului meu s-au cumpărat 400 de autobuze noi, Euro 6 şi 130 de autobuze hibrid Mercedes Citaro, după ce timp de 15 ani nu s-a făcut nicio achiziţie de autobuz, troleibuz sau tramvai.
Să nu uităm că şi autobuzele Mercedes Citaro cumpărate în urmă cu 15 ani s-au confruntat cu defecţiuni – numai în primele două luni au existat aproape 500 de reclamaţii.

Din păcate, şi de această dată un articol este dat publicităţii doar să pună la îndoială activitatea mea de primar general, dar şi a colegilor mei şi în acest caz conducerea de atunci a STB. Titluri pompoase, realităţi trunchiate doar de dragul apariţiei în titlu sau în text a numelui meu”.