În multe orașe mici și medii din Franța, străzile comerciale sunt acum pustii. În zona Saint-Michel din Paris, spre exemplu, multe vitrine sunt părăsite.
Transferurile și vânzările de companii sunt în continuă scădere – iar restaurantele și magazinele închise în 2019-2020 așa au și rămas.
Vitrinele goale se succed în cartierul istoric Saint-Michel. Potrivit Atelierului de planificare urbană pariziană, Boulevard Saint-Michel este zona comercială pariziană care a înregistrat cele mai multe închideri de magazine în ultimii ani. Regiunea Île-de-France – în continuare în topul tranzacțiilor – a a suferit cea mai brutală scădere, cu 15% a numărului de cedări.
E un fenomen care afectează „toate metropolele”, dar „în special orașele mijlocii”, afacerile de pe străzile pietonale, atât de iubite de turiști.
„În 2020, avem un nivel de vânzări cel mai scăzut, la 25.000, când media anuală este mai degrabă în jur de 30.000 până la 35.000”, spune la BFMTV Thierry Millon, director unei companii de cercetare.
Mai ales în cazul restaurantelor, care reprezintă o treime din afacerile vândute, s-a redus numărul de cedări ale afacerilor. Sectorul a fost grav afectat de criză iar în 2020, cedanții s-au luptat să găsească cumpărători… Misiune, uneori, imposibilă, căci numeni nu putea prezice cât de mult vor dura restricțiile.
Chiar și în criză sanitară, s-a menținut o tendință de câțiva ani: prețurile afacerilor cresc. 1 milion de euro costă dacă vrei să preiei o farmacie, arată datele oficiale, 339.000 de euro pentru clădiri din industria hotelieră, 268.000 de euro – în afaceri cu tutun și 225.000 de euro – magazine de optică.
La toate acestea, se adaugă chiria, iar prețurile au devenit exorbitante, mai ales la Paris.
Iorgu Ianuși